Hundringen

Åker till affären klädd i jobbets tjänst. I motvind trampar jag på för allt vad tygen håller med den bieffekten att jag måste snörvla och bära mig åt när jag kommer fram.  Note to self : Ha alltid snytdon i fickan!
Inne i affären har de erbjudande på Gulaschsoppa, minsta ungen min älskar gulaschsoppa så jag plockar på mig två burkar. Och eftersom min mage skriker plockar jag till mig en färdigrätt också.
Kassörska ler, jag ler och hon slår in varorna. Mitt leende bleknar när jag öppnar plånboken och ser att KORTET, mitt betalmedel inte är där! Ultrasnabbt minns jag Hur jag lämnat ut det till äldsta sonen och inte fått tillbaka det!!!
Generat ber jag henne slå ut varorna igen och förklarar läget.  Hon är förstående och slår ut varorna och jag tar dem från bandet och då, då minns jag att jag ju har en hundring i  byxfickan! Glad i hågen lägger jag tillbaka varorna ( nu börjar det fyllas på kunder bakom ) och meddelar detta.  Jag har ju en hundring i byxfickan 🙂 Leende slår kassörskan in varorna igen och stämningen känns God. …. till jag efter att ha känt igenom alla fickorna, först lugnt och sedan typ desperat inser att Nä, ingen hundralapp.  Usch nu är det pinsamt liksom.  Nä du, säger jag till kassörskan med skammens rodnad på kinderna och hungern vridande i magen.  Jag har tappat min peng, du får slå ut varorna igen.
Beklagar mig högt till mitt sällskap Hur och var jag kan ha tappat pengarna, så att alla kan höra och slippa fundera över om jag är 1. En fattiglapp 2. Slarvig 3. En sån som Övertrasserat kontot
Hittar dock en tjuga i fickan så jag kan stilla svälten med en korv iaf och cyklar tillbaka till jobbet.
Och ja, funderade ett ögonblick på om jag sett fel på valören när jag stoppade det jag trodde var en hundring i fickan. Men känner mig ändå rätt säker på att jo, det var en hundring.
På jobbet vid cykelgaraget parkerar jag cykel och ser den skönaste av syner : Där i gräset ligger den.  Vippar lite glatt i vinden men ligger stadigt kvar.
Jag borde köpa mig en trisslott el Hur? !

image

Ha en skön helg alla!

3 thoughts on “Hundringen

Sjung ut!

