Omladdning

Vi behöver ladda om, jag och Lappen. Träningsinspiration kan vi inte ens stava till konstaterar vi och nickar uppgivet till varandra. Men så öppnar sig möjligheterna i samma ögonlock, träningsgruppen kommer på råd när kloka huvuden slås samman.

Sofia Edlind! Henne tar vi ner från Stockholm, beslutas det i korus. Sagt och gjort, Sofia dyker upp på Bittes privata appellplan och röjer rundor med oss i en hel helg.
Den ena schäfern tycker sig har för lite ”bett” i apporten
Den andra schäferna tänker sig springa fortare till rutan Den lilla schnauzern har svårt att släppa matte med blicken och titta rakt fram Medan den portugisiska vattenhunden tittar bort lite för ofta, om man frågar matte. Bordercollien vill träna påvittringsapportering Eh ja, alltså matte vill att Nick ska träna på vittringsapportering, sorry Nick 😉
Kvar har vi då Aussien som tränar att stå stilla på ALLA fyra benen i backen (minsann inte så lätt som man kan tro) och sen har vi Molle och han ja, vad ska man säga. Han njöt 😉 Kanel och jag tränar på att vara aktiva på både förmiddagen och eftermiddagen och det går inte så bra på den fronten. ”Jamen, säger Sofia…..kan du inte prova att bara lägga henne vid sidan av när hon visar så lite engagemnag? Så att hon tänker till och anstränger sig mer när du hämtar henne nästan gång?” Nu vet ju jag, och alla som känner damen, att det bekommer inte Kanel. Hon plockar helt enkelt bara fram stickningen, (som de flesta äldre damer 😉 ) och är inte alls störd över att få lämna planen……Men vi provar och ja, Kanel sträcker på sig och gäspar, lägger ifrån sig stickningen och lunkar bort till mig på planen. Jag säger lite skämtsamt att jag kanske ska ta på henne linan, så den livliga hunden inte drar från planen? 😛 Den livliga hunden kommer fram till oss på planen, och lägger sig ner. 😯 Sofia vet inget råd, jag har inte vetat på råd under flera år och vi konstaterar att det är förfärligt synd, för när hon jobbar är hon så himla rolig och duktig.
MEN av förmiddagsarbetet njuter vi i fulla drag. Vi tränar kedjor, finslipar apporteringar, fartövar och gud vet allt. På söndagen gör vi en himla intressent övning. Alla ska filmas!! Jodå, alla ska gå frittfölj med kommendering, först utan hund, sen direkt med hund och sist ska vi blunda och bli kommenderade samma bana MED HUND! Det går en susning genom deltagarna…..filmas? blunda? Jodå säger Sofia, sen kan ni jämföra och se om ni går likadant med hunden som ni gör utan. Och när ni blundar kan ni inte koncentrera er på en massa dubbelkommandon till hunden. Ah, vi ska få se vårt egna facit 😀 Lappen och jag är först och jag börjar torrgå medan Lappen tittar på. ” Kom nu ihåg hur jag går, teaterviskar jag till henne. Du vet hur kass jag är på höger och vänster!”
Och faktum är att jag får en del aha upplevelser när jag tittar på filmerna. Om jag kan gå med en blandning av titta och blunda stilen, träna helt om på ett vis så jag inte tappar bort den lilla lurven? Då kanske det kan duga…..så vi blickar framåt, med eller utan stickning. Och Sofia är verkligen en väldigt bra och idèrik tränare, henne rekommenderar vi, både jag och Lappen och resten av gänget.
Nu ska det länkas och kedjas, fartas och jobbas och stickningen, den får vänta 😉

och sen när vi tittar

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 thoughts on “Omladdning

  1. En intensivhelg för bra instruktör är guld när man behöver få tillbaks lust och inspiration. Hoppas det håller i sig fast instruktören åkt hem. 🙂

    Gilla

  2. Hej så roligt att höra av er 🙂
    Den undre filmen du lagt ut gick inte att se….men det var ju kanonbra där du blundar o Kanel följer dig. Tala om att följa matte 😉
    Roligt att ni är på banan igen!
    Ha de bra!
    Kram från oss

    Gilla

  3. Vad duktiga ni är och så roligt med en instruktör som ger ny energi!! AH.. en annan sak som slår mig är.. du skulle ha vår Misa!! Hon hade älskat att träna och lära sig nya saker.. som hon tyvärr kommer lite i skymundan hos oss..

    Gilla

Sjung ut!

