Träningstävling

Kanel och jag bestämmer oss för att träningstävla. Jag går noggrant igenom både i teori och tanke, hur förberedelserna inför förberedelserna ska se ut. Belöningar, uppvärmning och vilken uppvärmning, tid i respektive ur bilen. Beväpnad till tänderna med godis, blötmat, korv och snusburkar att stoppa allt det goda i, gör vi så entrè på Landskronabrukshundklubb
Jag följer uppvärmningsplanen och klappar mig på axeln över hur systematisk jag är, minsann !
Vi strålar och lyser där ute på parkeringen, i symbios, full harmoni och det varar ända fram till…….startpunkten 😕 Vi gör ett frittfölj där Kanel säger ” Jo du, jag kilar på här brevid dig, så om du bara håller koll på höger, vänster, helt om och halt, så checkar jag av omgivningen”! Nu är det ju inte riktigt så jag tänker mig att samarbetet ska se ut precis…..Vidare i programmet så går de nästkommande momenten fullständigt lysande. Springa kan hon och att lägga sig snabbt är liksom Kanels äss i rockärmen. Så kommer vi då till rutan, ack som vi har legat i träning för den. Men hon är bra alltså, kollar in den och vill tjuvstarta, det rycker i tassarna och öronen tittar piggt mot de fyra konerna. Och så, får hon äntligen lov att springa dit. Vilken fart, vilken energi, det är nästan som att världen stannar av när hon ger sig iväg. Rakt mot rutan, till vä om rutan och så…..förbi rutan MOT KOTTARNA! 😯 Ok, det här var ju lite oväntat men jag lyckas på något vis få in henne mot rutan med hjälp av lite fäktande och verbala rutan uppmaningar.
Apporteringen är ju bara så lätt att hämta nu för tiden, eller är den det egentligen? frågar Kanel mig halvvägs tillbaka…Jo men visst är den det, svarar jag den lilla lurviga Lappen som blivit stående på halva sträckan med apporten i munnen. Då travar hon värdigt, med högt huvud och fisförnäma nosen i vädret, sista biten fram. Och så sätter hon sig ner, så där lite blygt och försiktigt BAKOM mig. Ja, inte helt bakom alltså, jag ser ju apporten iaf 😛 Att hoppa över hinder är Kanel duktig på. Men vi ligger i hårdträning på att sitta ner efter hoppet, att hoppa tillräckligt långt ut, att inte hamna bredvid hindret så att återhoppet blir just inget återhopp. Bara en snopen ingång. Lappen tar sats och flyyyyger över hindret, får syn på ett gäng kottar och glömmer, eh ja eller struntar i, att hon har ett uppdrag. Och det har mycket lite med kottar att göra ja.
Nu är det så dags för fjärren och den är svår…..men inte i dag 😯 Lappen växlar position som en oljad blixt, till min förvånade glädje.
Vi tackar domaren och flaxar ut från planen, tjoande och lyckliga.
Utanför planen får jag berättat för mig, att attans vilket tjusigt fritt följ. Jag vill ju nu inte tro på detta, min attans känsla ligger på en helt annan fas, för jag vet hur j***a bra hon kan! Och det är det jag måste utgå ifrån.
Det kommer fram en man och säger ” Det var f*n ta mig en riktigt pigg och rolig hund du har! Ni såg så bra ut på planen”

Hur säger man emot detta? Det gör man givetvis inte 😛
Jag vet inte om någon vill veta siffror, men här är de iaf ( max poäng är 10.) :
Platsliggning 10
Fritt följ 8.5
Läggande 10
Inkallning 10
Rutan 5
Apportering 6
Hopp ö hinder 0
Fjärren 9
Helhet 10

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 thoughts on “Träningstävling

  1. Så härligt målande du skriver!!!! Underbar läsning!!
    Härligt att ni är på gång!! Det där med att hur det ser ut och hur det känns inte stämmer överens, har jag lång erfarenhet av ;). I mitt fall hjälpte det att filma massor 🙂
    Tävla snart?!

    Gilla

    • Tack 🙂 Jag vill tävla snart, för när sommaren kommer och det är varma dagar rinner energin ut genom tassarna på Lappen. Men jag vill ha bättre resultat i träningen först, så vi har bättre förutsättningar att klara en tävling……

      Gilla

  2. Det gick ju bra på de flesta moment!! Vad duktiga ni är!! 🙂 Kottar – ja det kan man väl inte ha med i beräkningen?? Annars får du plocka ett gäng kottar att strö ut vid övning..

    Gilla

  3. Jag hade bytt siffror med dig vilken dag som helst!!! Ni är jätteduktiga och att kottarna lockar får man ju faktiskt förstå!!
    Kram

    Gilla

      • Skrev svaret på mobilen, vilket hindrar vidare utvecklingar i kommentarerna….Den är lite olydig med stavning osv nämligen 😆

        Jag skulle skriva att du och W har potential till att få de siffrorna. Vi ska bara (vilket inte är så bara) komma på hur det ska hålla på tävling och inte bara träning 😀 Visst?!

        Ses i kväll Kram

        Gilla

Sjung ut!

