Ny tävlingsgren?

Surfar runt lite bland de bloggar jag följer, och det är i princip uteslutande hundbloggar. HELT otippat förstås tänker väl ni då 😉 På den ena bloggen vallas det, på någon är det agillity, på en annan är det lydnad.
När jag nu går igenom dagens bildskörd, hopskrapad av Kanel och Exton inser jag att alla potentiella hundsporter inte finns. Jag menar varför finns inte sporten ”Liggande skönsång”? Eller ”Parspring i högt gräs”? Och nog är det väl så att ”Sorkhopp” är tämligen underskattat….. Jag tycker, vid närmare eftertanke att ”Distraktion av lastbilschafför” kunde ingå i de högre klasserna Här krävs det ju lite mer av hundarna men jag är inte riktigt klar över hur poängen ska delas ut….Måste chaffören köra av vägen för att det ska bli full pott eller räcker det exempelvis med en huvudvridning? Sen är jag lite i tvist med mig själv om ”Nosdoppning/plöjning” ska vara med i momentet ”Sorkhopp” eller om det ska vara fristående? Och vad är det som betygsätts….Jordigast nos? Flest frustningar? Djupet på plöjningen? Avslutningsvis, tycker jag iallafall att ”Språng med bakbensspark” à la modell framben som galopperar och bakdel som studsar ska vara med i den här tävlingssgrenen, speciellt utformad för Lapphundar… Där tycker ju jag som lekman, att det torde vara höjden på studsen som är det vinnande konceptet 😉

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Följ min blogg med Bloglovin

14 thoughts on “Ny tävlingsgren?

    • 🙂 lite finslipande krävs det nog. Underhållningsvärdet i dessa momenten ska inte underskattas 😉 I parspring ex fungerar jag på om om tikar och hanar är mer jämnställda, el om man likt i våra sporter måste dela upp i könstillhörighet? 😛

      Gilla

  1. Vi skulle kunna skapa många nya tävlingsgrenar…då skulle t.o.m vi har en chans 🙂
    Sorkhopp är verkligen underskattat 😉
    Varför inte ta vem är bäst på att skälla ut folk? Vem kommer snabbast när det prasslar i köket?
    Där kom iofs förslag som jag tycker mina hundar är duktiga på….

    Ha en fin dag!
    Kram

    Gilla

      • Äsch vi behöver inget kök på planen..det räcker att någon står vid sidan av planen o prasslar med en påse 😉
        Alma skulle sticka direkt…sa faktiskt till Daniel en dag att Alma är verkligen en sån som bara drar om nån prasslar i en påse (hon tror hon ska få nåt)…Hilma däremot stannar kvar.
        Ha en bra helg!
        Kram

        Gilla

  2. Men oj, nu har du ändrat utseende på bloggen – igen! Snyggt! Språng med bakbensspark är vi ganska bra på – ”skälla högst” är dock en av våra paradgrenar. Om vi fick vara med, alltså?

    Gilla

    • Man kan ana en viss ambivalens när.det gäller bloggens utseende 😉 Känner mig rätt nöjd, för stunden iaf….. Klart ni får vara med. Huliganen kan nog slå de flesta på tassarna :O

      Gilla

Sjung ut!

