Hundpromenader

Efter två nätter på jobbet är det så fredag och dessutom en solig varm och skön sådan. Jag har tänkt och funderat på promenader. Ack, så tråkigt tänker ju säkert någon, men behöver det vara tråkigt? Är hundpromenaderna sådana som du får släpa dig ut på? Ett ont måste? Inte nödvändigtvis, skriver jag då lite provocerande. Ännu mer provocerande kan jag då lägga till att för mig är varje promenad utan hund onödiga promenader 😉 På Kanels och mina promenader är det skoj. Vi alternerar våra rundor och aktiviteter. Ibland till fots och ibland till cykel. Ibland får hon hämta olika föremål (gäller att ha stora fickor i jackan), röra sig på olika underlag , ibland får hon söka godis, emellanåt får hon gå fot, en och annan inkallning genomförs också . Jag tror nämligen fullt och fast på, att om jag står för aktiviteterna och roligheterna så blir jag en person som är viktig för hunden. Är jag viktig för hunden är det hon som håller koll på mig och inte vice versa. Det gör också, att hunden kommer till mig när jag kallar, för det är hos mig det händer är min tanke. Det finns en annan tanke bakom också och det handlar om Kanels fysik och kondition, ingen hund kan vara på topp om inte möjligheten ges. Jag tror faktiskt att om Kanel kunde prata, så skulle hon säga att hon är lycklig. Det är iaf det jag intalar mig när jag ”asar” runt henne 😉 Hon gör iaf mig lycklig, väldigt lycklig 🙂
Hur ser era promenader ut? Långa? Korta? Snabba?
Avslutar med att önska alla en skön helg. Lycka till vill jag säga till dem som ska ställa i Malmö (inklusive mig själv då 😉 , tävla lydnad och agillity. En suddig men glad bild på en sorkhoppande Kanel sätter punkt för i dag.

Läs även andra bloggares åsikter om

8 thoughts on “Hundpromenader

  1. Hur våra promenader ser ut?! Jösses, hela min blogg verkar vara tillägnad hundpromenader, känns det som 🙂 Vi har nog provat de flesta varianter, skulle jag tro. Fast…det finns en variant som vi inte provat – vi har inte ”asat” runt oss. DET måste vi testa i morgon!!

    Tack för tipset och lycka till i Malmö!

    Gilla

  2. Vi alternerar dom trista och dom intressanta promenaderna här hos oss! Jag aktar mig för att gå samma rundor dag ut och dag in! Vi blandar med naturpromenader, stadspromenader, promenader som kräver biltur innan…..
    Men visst sjutton har vi tråkiga prommisar ibland!

    Kram

    Gilla

  3. Håller helt med att utan hund är en onödig promenad.
    Jag brukar försöka göra promenaderna roliga. Det blir lite allt möjligt på vägen…på vintern är det förstås inte så lätt när det är så förbaskat med snö överallt o hundarna knappt kan lyfta benen.
    Man ser hur glada hundarna blir när man gör något överraskande på vägen 😉
    Ha de bra!
    Kram

    Gilla

    • Man blir själv glad av att sysselsätta dem lite längs med vägen 🙂
      Nä, jag har ju sett hur dina hundar ser ut i pälsen av snön så det kan jag förstå, det måste väga ton!

      Kram

      Gilla

  4. Tack snälla för RSS-hjälp! 🙂 Att varje promenad utan hund är en onödig promenad kan jag skriva under på, he he. Jag försöker tänka som du att promenaderna är träningstillfällen…men i bland är jag lat och bara går och dagdrömmer. 🙂
    Kram H.

    Gilla

  5. Här gillar vi hundpromenader! Både hunden och jag. Ska jag vara lite gnällig så kanske jag allra minst gillar de sena kvällspromenaderna när jag redan somnat i soffan åtminstone en gång… Det finns inget bättre sätt att börja en dag på än att asa runt på en hund, det är min fasta övertygelse.

    Gilla

Sjung ut!

