Medbestämma eller Bestämma

Varför har man hund? För att få sällskap kanske, för att få en kamrat som alltid finns där, någon att utvecklas med, en liten vän som inte kräver det som mänskliga kontakter kräver, någon att pyssla om, en samarbetspartner inom olika hundsporter, en kompis som alltid finns där för dig?
Eller för att ha någon att bestämma över, ha någon som är fullständigt beroende av dig, för att utöva maktmissbruk, för att ha ett koppel att rycka i när det passar dig, för att ha någon att skrika och skälla på som inte försvarar sig, eller för att man alltid har haft hund?

Jag hoppas verkligen att jag, när jag blir gammal, aldrig någonsin skaffar hund bara för att. Att jag inte köper en hund som jag egentligen inte har ork att ta väl hand om. Det måste ju, precis som när det kommer till barn, finnas en gräns för när man inte orkar längre…….
Just nu tycker jag väldigt synd om den lilla söta pälsbollen som rycktes upp ur diket gång på gång av en gammal matte med kryckor. Som, då den började skälla för att vi kom, blev hårt ryckt i sitt halsband. Då pratade visserligen *läs skrek* tanten åt sin lilla kamrat. Eller ja just det, behandlar man sin kamrat så? 😦

9 thoughts on “Medbestämma eller Bestämma

  1. Min Hund är min kompis och familj 🙂 Skäller och sådant kan jag göra på gubben 😉 Nä men ärligt talat så måste det vara tråkigt att ha hund om man är så arg hela tiden, man skall ju ha den för att bli glad, och det blir man ju av den för det mesta. Men visst har jag säkert skällt på den oförstående hunden ibland med. Och hon gör ju ändå allt för mig. Nu får jag genast lite dåligt samvete…

    Gilla

    • Vi är bara människor så visst tappar man ibland. Men det här var mer liksom « Det är så himla kallt, jag vill inte alls gå här med dig, sporrong inte och lukta överallt utan gör vad du ska!» På ett sätt som gjorde att jag fick känslan av översitteri mer än bara en dålig dag typ. När hon sen började gala på den samtidigt som hon ryckte i kopplet så hunden snurrade, ja då vedträämne jag kategori på henne med en gång 😦

      Gilla

  2. Ja visst mår man dåligt när man ser djur behandlas illa!
    Jag hoppas verkligen att jag hela mitt *hundliv* behandlar mina hundar med den respekt dom förtjänar.
    Mina Tussar är mina goaste vänner, mitt allt ❤

    Gilla

  3. Mina hundar betyder oerhört mycket för mig, alltså dom gör mig faktiskt så lycklig 🙂
    Om jag vill skälla på nån så tar jag gubben o skyller på pms 😉 Detta är iofs ingen lögn heller för jag har ibland en hemsk pms. (hur jag nu kom in på den till ditt inlägg…)
    Nä det jag vill säga är att mina hundar är mina vänner. Om jag nån gång känner att allt är skit så behövs bara en blick på godingarna så ler jag.
    Jag har roligt med dom o jag tror dom har roligt med mig oxå. Dom ger så himla mycket!!!
    Sen får dom mig att röra på mig vilket är oerhört viktigt, med eller utan krycka 😉
    Skulle nog faktiskt inte gå ut på det viset annars…skulle kanske bli en soffpotatis?
    Ha de bra!
    Kram

    Gilla

    • Just djur och barn är så beroende av de vuxna i familjen, så det gör vansinnigt ont när man ser att de blir orättvist behandlade.
      Man har mkt att tacka hundarna för, men den dagen man inte känner så, den dagen man känner att de är mer belastning än till glädje, det är väl då de blir behandlade som jag beskrev.
      Därför hoppas jag att jag är klarsynt nog att se om jag kan orka med hund även om jag är gammal, eller inte. För en sådan kompis förtjänar en bra matte/husse 😀

      Gilla

Sjung ut!

