Krav…….

Kanel

Brukshundklubben i Lund är stället som Gud Glömde, när det gäller vädret. Det blåser jämt, är mer snö, regn och sunk än på de flesta andra ställen i kommunen. Och dit åker jag med glädje och tränar med Kanel, man kan klart undra hur människan är funtad 😳
I dag var det så himla kallt om händerna att de vanliga träningsvantarna inte räckte till, jag fick tvunget använda tumvantar. Och ja, det är svårt för att inte säga omöjligt att godisbelöna med sådan utrustning.
Så vi harvade på ute på skaren med brottning och knuffar som belöning i en del moment.
Vi tränade fritt följ, där jag försökte hitta på så mkt variationer som möjligt för att hon ska fortsätta vara på.
Alla saker, förutom läggande fungerade bra med fysisk belöning. Jag fick plocka av vantarna och ta fram klicker och godis för att få till det snärtiga läggande som hon har…..om hon vill 😉

Rutan Tutan är anmäld till Malmöutställningen i mars. Mikan och hon ligger i träning, ska bli skoj att stå vid ringside 🙂

I dag har det blivit en lång härlig promenad med N och hennes Dobbis och Lärlingen, a.k.a Tollaren.
Tog lite bilder, som har blivit en aningen röda i tonen….så nu är det lusläsning av vitbalans inställning på kameran 😦

Lärlingen får en lektion i nosanvändning av Kanel

 

9 thoughts on “Krav…….

  1. Väldigt fina färger tycker jag, ok, det kanske är fusk, men det går ju att snabbredigera på datorn annars…
    F.ö så föruom Kanel d så var den första hunden väldigt fin.
    Får nog se till att anmäla Sally till någon kurs, trots att det inte blir någon valp på ett tag, en sådan gör ju annars så att man kommer igång med träningen.

    Gilla

    • 😳 Jag har fuskat 😉 Förutom på bilden där Lärlingen lär sig använda nosen……Han var orange, Dobbisens tantecken var röda…… 😀 Vet bara inte hur jag ska ställa kameran rätt……

      Kurser är bra, man brukar lite mer allvar, blir liksom sporrad…..Det finns två stora uppfödare i Dalarna Black Blossom och Lapinlumon, har du kollat in dem?

      Gilla

  2. Träna med tumvantar?! Du är tapper du! 😉 Själv avstår jag om det är så kallt att det inte ens räcker med torgvantar. Å andra sidan är jag rätt varmhandad (trots rökningen) så jag klarar mig i regel utan handskar ner till några minusgrader om jag bara är igång.

    Gilla

  3. Att träna med tumvantar o belöna med godis är ju helt omöjligt..fast det kanske inte mina hundar tycker. För när man ska försöka ge godis med tumvantar så tappar jag ner så många på marken så dom får ett helt gäng med belöningar.

    Det var ju så typist att Gud glömde just brukshundsklubben i Lund 😉
    Men jag undrar om han inte glömt en del massa andra ställen oxå där vi är med hund 🙂

    Trevlig helg!
    Kram

    Gilla

  4. Oh, det är värt en bragdmedalj att träna ute under de omständigheterna! Jag vill träna i inomhushall annars kan det kvitta.. 😉 Så det blir inte mycket gjort den snöga årstiden.

    Gilla

  5. Tack för tipsen! Jag har gjort liknande som du beskriver med apporten med skillnaden att jag har haft föremålet jag vill att hon ska gripa i handen, ska prova att göra som du föreslog med föremålet på marken till en början 🙂 Aska är inte så försiktig av sig, blir det fel så gör hon gärna om igen och igen och igen haha 🙂 Däremot så har jag väldigt lätt för att få in felkedjor i de olika momenten istället vet inte om det kanske hänger ihop.

    Gilla

Sjung ut!

