Skärpedjup och fångad rörelse

I dag hade jag med mig Le Camera till jobbet. Hade arbetskamraten till att droppa vatten droppar i vasken, blanda i Yes diskmedel och allehanda hittepå.

Vattendroppe


Efter att jag fotat mig mätt inomhus, fick jag med ganska milda medel ut en av de andra för att fortsätta jakten på bilder med bra ljus.
Vi jagade runt och hjälpte varandra med olika motiv och sedan innan vi visste ordet av det, hade tiden bara sprungit ifrån oss. Konstnärer i arbete ni vet 😉
Väl hemma nästan kastade jag mig över datorn för att beskåda mästerverken…..och blev så besviken 😦 I princip alla bilderna har jag fått redigera i mitt fotoprogram. Det var för mycket ljus, för lite ljus, bleka färger osv osv. Det konstigaset är väl egentligen att bäst exponerade var bilderna tagna inomhus 😯

Foton med litet skärpedjup, dvs bara första delen av bilden är klar och resten suddigt.


Fånga rörelsen och frys bilden. Man ska se att det som rör sig blir suddigt...


Tur jag har två dagar till att träna på, innan det är dags att ”redovisa” läxan 😛
Läs även andra bloggares åsikter om

8 thoughts on “Skärpedjup och fångad rörelse

  1. Haha…upplevde samma sak som du…de bästa bilderna har åstadkommits inomhus och utomhusbilderna har varit betydligt sämre än vad jag trodde när jag tog dom!

    Men du har ju verkligen lyckats med att fånga rörelsen i bilden ju!! Bravo. Det har jag inte ens provat ännu.

    Vattendroppen är jättefin!!

    Jag visste plötsligt inte vilken slutartid jag skulle använda i det skarpa solljuset….Det var ju inomhus vi tränade…*ler*

    Gilla

  2. Jag kan riktigt se dig framför mig med din konstnärliga ådra för fotografering 🙂
    När du berättar såhär så låter det faktiskt inte så lätt, det är ju en del att tänka på.
    Det där känner jag igen när man väl sitter hemma o ska kolla på dom lyckade bilderna man tagit (man tror ju att dom lyckats)…när man väl ser dom så är det bara några enstaka som är ok 🙂
    Det är bara o jobba på, du fixar läxan!!!
    Jo förresten jag glömde skriva till dig att det var tre älgar på fotot…jag hade inte sett det förrän du såg den 😉 Berätta det för sambon då, men han hade sett tre. Tyvärr inte jag då jag var så fokuserad på dom två som tittade på mig.

    Kram

    Gilla

    • Visst blir man besviken när man tror sig ha förevigat härliga situationer så är det bara blaha 🙂 Tecken på att man är djupt koncentrerad vid fotografering är tydligt när man missar en hel älg *skrattar* Just därför är det svårt att fota vid handbollsmatcher tex, man missar liksom hela matchen 😉

      Kram

      Gilla

Sjung ut!

