Min nya Bibel

Jag håller på att drunkna i alla fina hundträningstermer 😉 Och mellan läsandet försjunker jag i en frågande pose och undrar ”Kommer jag någonsin lära mig skillnaderna mellan klassik och operant betingning?” och just som jag tänker att det kommer jag nog, så småningom om en sisådär hundra år eller så…… DÅ förstår ni, då börjar kapitlet om Positiv förstärkning och negativförstärkning…jo jo det gå väl an men sen då? Ja då vill man försvåra det ytterligare med positvt och negativt straff!! Jag menar positivt straff?! Kan straff vara positiva, fråga jag mig då Emoticon Straff låter ju i sig så negativt, så att använda positiv i samma ordalydelse känns lite…konstigt. Hursomhelst, ordvrängning eller ej, boken

LydnadsBibeln

är underbart fängslande och jag kan knappt släppa den! Rekommenderas varmt, även till de som inte aktivt tränar, utan alla som har hund. Du får beskrivet så mycket mer än de ovanför-uppräknade-ordestillestånden 😉 Men nu ska jag dyka ner i min Bibel igen och ta reda på om straff kan vara annat än negativa 😀 Emoticon

Läs även andra bloggares åsikter om

5 thoughts on “Min nya Bibel

  1. Ja, vi gick igenom det här på hundlägret vi var på i somras också. Det ÄR krångligt, så jag kommer inte ihåg allt. Men som jag fattade det så används orden ”positivt” och ”negativt” lite annorlunda här än i vardagsspråket. Ungefär som ett ”positivt HIV-test” betyder att man HAR HIV, även om det inte är positivt på något sätt.
    Men positivt menas att man lägger till något och negativt att man tar bort något. Ett negativt straff skulle alltså vara att man tar bort något för hunden som den gillar, t.ex. att den måste komma in från balkongen när den skäller där ute. Dvs. man tar bort ”balkongen” från hunden. Och ett positivt straff är som dom flesta straff brukar vara, att man lägger till något obehagligt för hunden, att man t.ex. rycker i halsbandet när hunden inte går fint i kopplet (vilket jag inte tycker man ska göra, måste jag bara tillägga, hundar har lika känsliga nackar som människor och kan lika lätt få whiplash-skador).
    Minns jag rätt?
    Det där med klassisk och operant betingning fattade jag dock aldrig riktigt… (men Tailor verkar kunna lära sig saker ändå 🙂 )

    Gilla

    • Jo Anja, du har uppfattat OCH kommit ihåg rätt 🙂 Antar att det är så krångligt just för att positivt och negativt är ord som i vardagen är laddade med en annan innebörd.
      Jag undrar just om jag kommer att minnas detta om ett halvår…. Klassisk betingning är en reflex (tjuvkollar i Bibeln 😳 ) och operantbeteende är viljestyrt och målinriktat. Så operantbetingning är då stimuli presenteras före eller efter som ändrar sannolikheten för att upprepas…… Så hur ska man kunna minnas allt detta?! 😆

      Gilla

  2. Det fiffiga med ”bibeln” är ju att man inte BEHÖVER komma ihåg allt i skallen. När man tycker att man glömt så är det ju bara att plocka fram den igen.

    Kram

    Gilla

  3. Ja det blir mycket att tänka på o lära in. När jag läser sånt får jag verkligen fördjupa mig riktigt ordentligt o till slut sitta o läsa högt för att jag ska få in nåt i skallen 😀
    Det är himla intressant iaf…och bra så länge man kommer ihåg det 😉

    Ha de bra o kram!!

    Gilla

Sjung ut!

