Skärpning Skånetrafiken!

I en värld där vi blir allt mer medvetna om miljön och propagerar för allsköns olika sätt att hjälpa till, blir det allt svårare för bybor att nyttja kollektivtrafiken. Inne i stan, Lund då i detta fallet, är gatorna i princip nerlusade med busshållplatser, kontra byar och landsbygd där man får ta sig flera kilometer till närmsta busshållplats. Hur hänger detta ihop?
Hur tänker man när man lägger ner busshållplatser i byarna?
Om man vill att kommuninnevånarna ska åka kollektivt med buss, är mitt hetaste tips att göra det enkelt för dem att välja detta alternativ, inte tvärtom.
Busshållsplatsen nära vårt hem försvann lagom till att hela barnaskaran i omgivningen skulle börja gymnasiet. Nu får de gå eller cykla 2.4 km varje morgon i ur och skur. Själv har jag gett upp, jag tar bilen trots att det skulle spara både miljön och min plånbok att ta bussen. Men en promenad klockan 7 på morgonen ,25 minuter rask takt, med stressen över om jag hinner eller inte, känns inte lockande alls.
Nu gör man samma sak i Veberöd, tar bort den hållplatsen som är närmaste alternativet för många av Veberödsborna. Där gör man inte ens en rutt förändring, som var anledningen på vår borttagna hållplats. Nej, bussen ska ändå köra förbi hållplatsen, så vad är då meningen med att ta bort den?
Tar det för lång tid för bussen att stanna och släppa av kontra släppa på? I så fall beror det ju på att hållplatsen behövs…….enkel matematik!

Sträckan till busshållplatsen 2.4 km


Läs artikeln om Överkörda Veberödsbor här

Läs även andra bloggares åsikter om

3 thoughts on “Skärpning Skånetrafiken!

  1. Visst undrar man ibland… Här lade de ner busstrafiken på gamla rv 40 när motorvägen (parallellt) öppnade. Det har lett till att flera familjer, som tidigare klarade sig med en bil, nu har två eller flera bilar. Väldigt miljövänligt?!

    Gilla

    • Innan de tog bort vår hållplats, kunde man ju välja att gå ner till byn och handla för att sen ta bussen tillbaka med varorna. Ett tag körde jag bilen ner till byn och parkerade i Centrum för att sen ta bussen in till jobbet. Men det är uppenbart många som gjort detsamma för nu är det tidsbegränsad parkering där, och jag tar bilen ända in numera! Synd 😦

      Gilla

  2. Det handlar ju inte om vad man har lust till utan tid och råd till. Ska det kosta såhär mycket att komma till jobbet men ändå finns där ingen bekvämlighet i det hela, varför ska man då välja kollektivt? Barnfamiljer som tvingas skaffa fler bilar för att lösa transporten till och från jobbet är ju inte okej. Själv har jag inte möjlighet att välja att köra då parkeringen på sjukhuset är för dyr och ingen garanti för att där finns plats när man väl kommer dit. Surt med andra ord. För mig kommer det att innebära att jag måste lämna mitt barn ännu tidigare till fritids och att mitt andra barn får vara själv ännu mer. Dessutom så hjälper stressen inte om morgnarna att man ska ha en buss som sällan går som man ska passa. Jag är mer än missnöjd, jag anser att detta är det dummaste sättet att tacka resenärer för deras tålamod under flera års förseningar i byn. Fy skäms på er. Den dagen jag kan köra kommer jag inte att tveka en sekund. Välja att åka buss är för mig numer en nödlösning istället för självklarhet.

    Gilla

Sjung ut!

