Skvallra är bra

Om jag känner mig för lat för att promenera med hundarna, har jag en plan B. 1. Man plockar fram bollkastaren 2. Man mutar minstaste sonen 3. Man kör bilen ut till Silvåkrafälten

Sen placerar sig helt enkelt undertecknad *moi* med kameran i högsta hugg, medan minstingen försöker skrapa ihopa tillräckligt med utrymme för att kunna slänga iväg en boll eller två. Ruthunden är nämligen så sugen, att hon inte drar sig ens för att stjäla bollar från barn!

Ge mig den! Ge mig den!

Efter lite velande hit och dit, så är då äntligen bollen iväg

Och där far bollen.......och Ruthunden också!

Bollen är i väg så det visslar om det, så även Ruthunden

Kanel bryr sig inte det minsta om bollar och sånt som inte går att äta. Nä hon passar på att aktivera sig med lite skvallerträning. Först skrämmer man ju då fram en hare

Iväg sticker haren


För att få godis för framskrämda harar, krävs då att man inte sätter av efter densamma……Utan lugnt och fint stirrar man stint på den, för att sen vända sig till matte…el husse eller vad nu än godisbäraren må kalla sig.

Slickar sig kring munnen, vet vad som vankas!


När Ruthunden blir varse att det delas ut godis i den ändan av ängen, bestämmer hon sig för att skvallra lite hon med.

Skvallrar


Men, inte vill hon ha en torr leversnitt inte, nä Ruthunden drömmer om lax, fläsk, räkor, köttbullar. Det ligger inte för den lilla hunden att tänka annat än stort. Därav offret för skvallringen?

Kor på lösdrift


Nu är det ju inte riktigt så enkelt som Ruthunden tror, för inte har jag med mig sådana delikatesser. Efter lite trugande och väl valt smicker tar Rut nådigt emot leversnitten…..Jag menar, man hör ju bara på namnet hur smarrigt det är leverSNITT. – ”Du Ruthunden, fjäskar jag. När matte går på fest, då får jag också snittar. Så det här är fina grejer vet du!” Bha! säger Rut och går med bestämda steg och hög svans iväg mot de sälla markerna. Hittar en koskit (finns faktiskt en del av den varan just där 🙄 ) och Voila!

Koskits överhalning


Noggrann ingnidning


När hon är färdig med eländet, släntrar hon iväg med en stil som riktigt skriker ”- Nu du matte, ska du väl komma ihåg att ta med de riktiga delikatesserna till nästa gång va?” Nu är det kanske svårt för er att tro mig när jag skriver att jag för en stund faktiskt måste tillstå att jag var slagen, överhalad, lurad, dragen vid näsan OCH stum….men så var det. Tills jag kom på det……”-Du, Ruthunden! Visst ska det väl bli skönt att duscha när vi kommer hem va? Tänk dig rikligt löddrande schampoo som rensar tårkanaler och får öronskabb att rymma?! Visst längtar du väl hem och ångrar inte alls att du rullade dig i dynga, va?”
Nöjd och belåten över att ha kommit på en sådan formidabel plan, börjar vi så gå mot bilen. Det är jag, Oskar, Kanel och …….ja, var tog Ruthunden vägen?

CamoflageRut

Läs även andra bloggares åsikter om

16 thoughts on “Skvallra är bra

  1. Det är rätt Anki! Låt dig inte övertrumfas av en Ruthund, även om man ju får erkänna att hon ett slag nog hade ett rejält övertag på dig – men sista ordet blev ditt! Bra jobbat! Det är ingen sinekur att vara matte till en påhittig hund… 😉

    Gilla

  2. Det är bra att ha en plan B när man inte gitter gå så långt. Min är oftast något som har med vatten att göra. Ikväll blev det Tvedöra för Wilmervovven. Kasta pinne…simma efter och hämta….kasta pinne….simma efter och hämta…..i all evighet….Hem kommer man med trött och väldigt blöt hund!!

    Gilla

    • Din plan B skulle funka alldeles utmärkt på Ruthunden, fast vi kan ta bort pinnen! Hon simmar och jagar vattendropparna som stänks upp av tassarna 😯 jodå! Det går knappt att få in henne i land, så man får vara beredd att själv ta sig ett dopp. Och då spricker planen direkt, en promenad känns plötsligt inte så jobbig längre 😉

      Gilla

  3. Vad har du gjort med Kanel som står så snällt kvar trots att kaninen springer en bit ifrån?
    Eller är hon så nöjd med leverSNITTARNA 🙂 att hon bestämmer sig för att stanna….
    O vad ska man säga om Rutan…hon är ju för härligt…inga leversnittar, men koskit duger bra…haha…
    Men du fick iaf sista ordet…..eller fick du det egentligen….Rut hade ju gömt sig 🙂 🙂
    Man kan absolut inte se var hon är på sista bilden, är det bara svanstippen som syns eller?

    Ha en fin kväll!!
    Kram Helena

    Gilla

  4. Duktiga Kanel som inte sticker iväg efter haren!! 🙂 Härlig motion med bollen för både son och Ruthund!! 😀

    Gilla

  5. ….och sen åkte ni hem och badade den återfunna Ruthunden och vem blev blötast, matte eller terriern? Och vad gjorde Kanel? Jo, hon skrattade hela vägen till burken med leversnittar!

    Gilla

Sjung ut!

