Hänt, Intehänt, skahända, måhända…….

Vet ni hur det är när man inte träffat varandra på eeeeeevigheters evigheter? Och man bara precis bubblar av allt som hänt, intehänt, skahända, måhända, kanhända osv osv Då ser ni, kan det bli som så att det som egentligen skulle kunna liknas vid ett vulkaniskt ordsvaderi blir det motsatta. Tunghäfta? Njäe, inte precis tunghäfta men iaf brukar det kännas som att hälften av det man skulle berätta och skrodera om blir glömt el iaf överhoppat…..

Detsamma kan inträffa i bloggosfären, dvs vilket av allt som hänt sen sist ska nu föräras en evighetsstämpel här?
Bläddrar lite bland hjärnkontorets vindlingar och bestämmer mig så för att berätta om SLK`s Riksstämma i Gränna.

Bilen packades på onsdag eftermiddagen och framfördes utav moi, på passagerar sätet satt dottern och i hundburen Noblesse & Kanel. Vi körde samtidigt som Annika och vi var de som anlände till vår stuga sist. På plats var redan Lotta och Sofie med sina hundar. Vi hade lätt vunnit tävlingen ”Hur många hundar och människor kan man bo i en stuga på 40 kvm?” om det hade funnits en….Låt se Annika hade Eros, Shitten, Latte, Tiffany. Jag och Mikan hade Kanel. Lotta hade Albin, Olle, Nasti och Sofie hade Ängla…Det blir i runda svängar 9 hundar och fem människor. En natt tillkom Håkan och en annan natt tillkom Erika med några hundar också….Då tror jag vi var 14 hundar 😯 Men stämningen var på toppen i dagarna tre och det var hur gött som helst.

Omgivningarna var bara så underbara och Mikan har fotat som en galning…jodå 1976 bilder knäpptes….Och jag borde väl få lov att publicera några här med tanke på att dottern är min och kameran likaså?! 🙄 Några har jag själv också tagit får jag väl tillägga så där lite grand…..



Det var en brokig samling som tog sig till Lapphunds SMet på torsdagen

De här hundarna lockade till kommentarer angående pälskvalitet osv 😆

Från Rättvik kom Jenny med Kanels kullsyster Iina (Kryddan) och deras lydnadsprogram var en fröjd att se. Och det var så himla skoj att jämföra och älta likheter med varandra…..ni vet hur det är 😉
Jenny och Iina kom på prispallen, som 3a. Efter en LapskVallhund (1a) och en Svensk Lapphund(2a) alltså blev hon bästa Finnen 🙂 Grattis till er……Och fast man inte ska kritisera domslut så skulle Iina och Jenny haft betydligt högre poäng de fick. Men domaren gick ut ganska hårt i början, för att sen ge mildare bedömnigar. Iinas och Kanels poäng skiljde sig bara med ett halvt poäng och Kanels och min insats var väldigt mycket sämre än deras.

Modiga Mikaela debuterade med sin Noblesse i lydnad efter att bara ha tränat i några veckor. Hennes mål var att just våga debutera och få en 10 på inkallnigen. Och se, det gick vägen!

Kanel och jag var kort och gott kassa! Det skriver jag inte för att de som var där ska skriva att det var vi inte alls, utan det var vi om man jämför med vad vi kan. Och man ska helt klart jämföra med sig själv….Hennes starka moment var som bortflugna. I friaföljet tex så mötte jag henne efter en helt om 😯 I läggande under gång som annars är så intensiv att marken gungar, fick jag säga ligg två gånger!

Har ju så klart lagt in bästa bilden på friaföljet, min självkänsla klarar inte av att publicera helt-om-vändningen 😆
Men apporteringen i Klass 2 go vänner, den var lysande ur våra mått mätt! Den har ju varit svår för oss och jag måste säga att det känns helt ologiskt att just det fungerade bäst, men så var fallet. Och det är vår positiva känsla från programmet.

Jag har så klart vänt och vridit på varför det blev så här:

  • Hon är alltid seg efter löp
  • Ovan att dela plats med så många hundar och människor
  • Värmekänslig
  • Uppladdningen ser annars ut som så att hon är själv i bilen tills det är dags, hon tappar energi för fort. Nu var hon med hela tiden.
  • Start nummer 19
  • Supervarmt
  • Lång resa i bil dagen innan

 
Det största tappet i friaföljet var efter en halt där det beordarades vä om….Har vi eg tränat det? Nä, bara på vändningar på stället, inte med fortsatt marsch kommer jag då på. Och jag fick helt klart tänka till vilket ben som sen skulle vandra iväg och valde uppenbart fel 😳 Och helt ärligt kan jag säga att det kändes…piss! Halshuggen längs med fotknölarna! Lagd på giljotinen! Rullad i tjära och doppad i fjädrar typ 😦 Och det känns inte så kul att ha den känslan, men så var det iaf. Jag tror inte att Kanel har dåliga erfarenheter av fadäsen, jag belönade som annars när vi gjort bra insatser så vi får helt enkelt ta revanch till hösten 😛 Hon gjorde så gott hon kunde efter de förhållanden som rådde, men jag VET ju hur bra hon kan gå och det är det som svider! Poängen och placeringen säger inget om hur det såg ut, vi kom på 4de plats efter Iina med ett halvt poängs skillnad.

I agillityn däremot gick det väldigt bra. Jag gjorde en del handlings missar, men Kanel satsade verkligen så mycket kraft hon hade kvar i sin lurviga lilla kropp och jag är så stolt över henne 🙂
Minns inte vår placering, men tror att vi kom på runt 13, 14de plats. Bra gjort med tanke på att det var 30 anmälda 🙂 och det är inte detta vi satsar på annars.
Vi tävlade både individuellt och i lag och från Kennel Black Track`s hette laget NorrlandsGuld och det var Iina, Kanel och Noblesse som ingick där.
Här kommer Iina
….och här kommer Bless
och så lilla Nelen
Några som inte ingick i laget men som debuterade individuellt var Honey och Lisa, de var så duktiga! Både Lisa och Mikaela var nervösa så det är en seger att gå ut och våga! Bra gjort tjejer 🙂
Egentligen skulle Erika också debuterat med Eros, men han var lite ur form efter alla löpande tikar som bor hos och kring honom….Nästa gång Erika är det du också 🙂

Sen är jag alldeles värdelös på att återge utställningsresultat, så jag hänvisar till Annikas inlägg om utställningen från fredagen. Fina bilder på vackra, glada hundar och målande beskrivning av hejarklack, placeringar mm 🙂

Från Skåne kom även en trogen supporter får man säga 😉 Inte ställa hund, inte tävla hund utan bara stötta och mingla…Så kul Ingi, men för katten, vi hann ju knappt säga hej 😆

Tack alla som var där och gjorde dessa dagar så roliga, härliga och mersmakiga 😛 Och Södra distriktet i SLK ska ha en stor eloge för välorganiserat och bra anordnat evenemang!

Läs även andra bloggares åsikter om

2 thoughts on “Hänt, Intehänt, skahända, måhända…….

  1. Men så kul ni haft…skulle allt velat se stugan proppfull med hundar o människor.
    Vilken bra placering ni fick i agilityn…grattis!!!!
    De andra får vi väl glömma för du vill väl inte höra mig säga att ni är duktiga ändå. För oavsett hur det går tycker jag att du är så bra med dina hundar o det är de jag räknar.
    Ha en fin dag!
    Kram

    Gilla

    • Jamen visst var placeringen i agillity bra! Blev himla nöjd och glatt överraskad…Och jag älskar ju Nelen ändå den lilla godingen…men man kan bli besviken iaf ibland. Är ju inte mer än människa. Och vad kul att läsa de sista raderna Helena, du är allt en lisa för själen 🙂

      Kramen

      Gilla

Sjung ut!

