Uppfinningsrikedom……

Det byggs nytt både här och där så jag bestämmer mig för att plocka fram min kreativa ådra. Stuvar in hundar, kamera och annan nödvändig utrustning och styr kosan mot LANDET. Passerar lite dungar, ängar, jakttorn, grusvägar innan jag ser min äng 😉
Öppnar bagageluckan och drar ut nödvändigt byggmaterial

Rutan


Vips har det växt upp en apellplan mitt ute i ingenstans

RutHunden springer in från olika avstånd med varierande säkerhet och istället plockar jag fram apporten. Till min häpnad är även den lite varierande i intensitet så efter lite meckande hit och dit inser jag faktum att hundträning är en färskvara!
KanelSnäckan gör så sin entrè i kohagen, förlåt…….menar ju självklart APELLPLANEN 🙄 Den hunden vet precis vart hon ska hän och har full fräs mot rutan, nästan framme så bara måste hon runda den främre högerkonen. Hmmmmmm 😡 Hörru KanelSnäckan, varför gör du på detta viset? säger jag lite lätt uppgivet. KanelSnäckans svar uteblir medan hon ganska talande tar en ny tugga på komockan som ligger där inom räckhåll. Bullshit alltså, tänker jag. Däremot fungerad apporten väldigt bra, ja iaf om man inte tänker på att hon sätter sig för långt bak vid avlämnandet….
Jag bestämmer mig för att låta rutan stå kvar medan jag och Le Dogz tar en svängom på markerna.

Min blick följer Ruthundens och får syn på en 😯 gravsten?!
Nej, det är ingen kyrkogård vi kommit till, utan en olycksplats…..En minnes sten 😦 sorgligt men vackert.

Vi befinner oss alltså på Silvåkra/Revinge övningsfält. Vi strosar vidare och kommer till en bäck. Naturligtvis finns där ett djur som bara läääängtar efter att bli uppgrävd från sina underjordiska gångar, el inte. Ruthunden och Kanel låter sig inte hindras, de skrider till verket omedelbums!

Rut kan tänka sig att gräva från vatten sidan också, men se det kan inte Fröken Kanel. Usch för blöta tassar!
Rut överväger olika lägen för bästa resultat, målet helgar medlen 😛 och vips så är hon ute på djupt vatten
Att försöka balansera på en sten är inte alltid det lättaste 😆

När vi går ifrån bäcken har jag en stycken smutsig, våt hund och en med flera ton pollen i pälsen med mig…Vem som är vem får ni själv räkna ut…Jag vet, det är svårt 😉 I allafall kommer jag på att de två hundarna ska hjälpa varandra i rutan….Medan de strosar runt, avlämnar jag en dold snusdosa med gottor i rutan. Sedan tar jag hundarn med mig på kullen mittemot, ber dem att kolla om de ser rutan…..Och det gör de 🙂 Framåt! säger jag och framåt it is! I full fräs, inga konor som ska rundas, ingen tvekan utan rakt in i rutan och vinnaren (Ruthunden) fick snusdosan medan den andre kanske tänker att nästa gång ska jag fan vara först 👿 😆

Jobbehelg framför mig och då jag inte kan vara på plats på Söndag i Lund när det är Agillitytävlingar, passar jag på att önska Ruts bror Viggo lycka till och detsamma till Cecilia och hennes Lapp-Pojkar Håller tummarna för er! 🙂

Läs även andra bloggares åsikter om

6 thoughts on “Uppfinningsrikedom……

  1. Smart med tävling till rutan! Undrar om det är värt att träna in det momentet på elvaårig schäfertant bara av den anledningen? 😉

    Gilla

  2. Kanel får nog ta revanch 🙂 Nu skrev jag banne mig rätt 😉
    Rut som balanserar på en sten…såg ju helkul ut!

    En minnessten där ute? Vad kan ha hänt där…
    Ha en bra helg även om den innebär jobb!
    Kram!!

    Gilla

Sjung ut!

