Fåfänga i en hundkropp

Behöver köpa ett täcke till Rut som hon kan ha när hon tränar. Först lägger jag ut en ”tipsa-mig-fråga på facebook och får många svar, där i bland ett som jag fastnar för rejält. Obtrackmodell à la Skrylle. Jag läser och jag läser, allt mer övertygad om att det är täcket perfekt för en jobbande Ruthund. Priset är väl tilltaget, men jag tröstar plånbörsen med att det är ju en engångs summa. Rut kan ju ha det i resten av sitt liv liksom. Färdigtänkt och beslutsam kallar jag på föremålet för våtdräkten, ”Du Ruthunden, skulle du vilja ha ett sånt här täcke så du kan jobba även på höst och vinter halvåret?” Ruthunden kommer lojt fram till datorn, slänger en blick på bilden och ryser till i hela kroppen, från nos till tipp. Hörru, matte äger hennes blick och hon ser förstörd ut. Jag vet direkt vad hon tänker, den fåfänga lilla hunden. Det är färgen! Hon gillar ju rosa och rött, hon har en helt ologisk passion för päls, helst i kombination med rosa el rött. Okej okej säger jag och drar fram plan B……Plan B gillas av Ruthunden, helt i hennes stil, kanske inte så funktionell som Obtrack men jag känner plötsligt hur jag förpassas bak i tiden. När jag som liten tonårsbrutta tvunget vill ha mocka skor och paranteserna stog på sig med allväder stövlar. Jag menar det var ju grymt, jag struntade i om det blev salt beläggningar på skorna och fötterna för frös, det är ju viktigt att vara snygg alltså.
Alltså vinner Ruts fåfänga över min praktiskt lagda sida och det blir ett rött täcke med fluff päls Men så kommer vi på att vi måste ju såklart ha matchande halsband. Halsband it is , rött naturligtvis 🙄 Det är ungefär som att byta gardiner, då måste man ha nya krukor och blommor också, det hör liksom till 😉 På sena kvälls promenaden lyser Ruthunden som en julgran med 100 watts lampar i, jag känner mig riktigt nöjd över vårt köp. Vad jag däremot inte känner mig fullt så nöjd med är min kondis el bristen på kondis. Pulsa fram i snön är avslöjande för karaktären 😛 Att sen Ruthunden försökte göra sig av med pälsen mot varenda parkerad bil och husvägg, tycker jag är petitesser. ” Du Ruthunden, vill man vara fin får man lida pin”, så det så!
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

14 thoughts on “Fåfänga i en hundkropp

  1. Ska INTE låta Karlsson läsa det här inlägget, för då kommer han definitivt nobba sitt hemsydda fleecetäcke som sätts fast via rosett på ryggen. Även om det är blått och bara används i bilen…

    Gilla

  2. Ennio min lille skrutt stoppar glatt huvudet i sitt Hurtta täcke!!
    Tur han inte är fåfäng bara frusen 🙂
    Fast det är ju för hans dåliga rygg han har sitt täcke.
    Folk tittar lite på oss då vi kommer med en pälsig finsk lapphund med kläder 🙂

    Kram!! och bild på fialotta iklädd sina fina röda attiraljer vill vi gärna se!

    Ps Ennio har både halsband och sele som matchar täcket, ska det vara fint så ska det ds

    Gilla

    • Nu fick hålla för Ruthundens ögon, annars ska väl hon också ha sele 😯
      Var inne på ett blått som jag gillade skarpt, men det var bara regn täcke, vi behövde värme så det smög sig 😉 Och så gillar ju Rut rött, flickig som hon är 😛

      Gilla

  3. Alltså, det där var ju så snyggt, så det hade jag kunnat ha! Om jag hade haft fyra ben och det hade gått på.

    Fast halsband, nä det vill jag nog itne ha.

    Gilla

Sjung ut!

