Den taggade lappen!

Man ordnar sig en apellplan med tillhörande träningskamrat + en stycken taggad FinskLapphund. Så ber jag den nyutbildade tävlingsledaren att köra ett kommenderat fritt följ. När den ny-färska-utbildade t.ledaren säger ” Vad bra! För jag behöver träna lite på att kommendera det fria följet i elit!”, då får den energiska lappföraren lite hicka 🙄 Men det kan man ju bara inte visa, så iklädd den orädda-här-kommer-jag klädseln svarar jag ”Nema problemas”.
Den taggade Kanel snäckan boxeras ut ur bilen och bort till planen. Efter en liten uppvärmning säger så tävlingsledaren med barsk-våga inte säga emot mig- röst ”Här är utgångs punkten!” Nu vet jag att just densamma har försökt skrämma oss tidigare, så den lätte går jag inte på igen, så det så. Med ett stoiskt lugn visar jag Kanel hunden vilken belöning som kan väntas vid väl genomfört jobb och sen går vi snällt bort och ställer oss på anvisad plats. Ja och så är det igång…… Vi går till vä, vi går till hö vi gör helt-om och halter Det blir steg förflyttningar och vändande på stället, sakta marsch och språng marsch. Efter väl förättat arbete säger så till sist tävlingsledaren att momentet är slut! Då kommer korv bollen Kanel spanar in och kängru hoppar skuttar emot och vill ha hjälp att få ut korven
Så kan det gå till en helt vanlig söndag på apellplanen *kaxig* Vet inte vem av mig och Kanel som blev gladast av omdömmet efteråt, det där tävlingsledare Bitte säger ” Fy f*n vad ni är bra! Det var minst 9.5 p” och det i ELIT….nåja handen på hjärtat var inte stegförflyttningarna till vä med i det betyget, men ändå! 😀
Nu har jag dessutom anmält till träningstävling den 27/11, löptikar får vara med vet jag nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

18 thoughts on “Den taggade lappen!

    • Hon har gått synnerligen bra de senaste två veckorna. Lappväder el löpets förtjänst? Svårt att veta. Förstår att du blir avis på de bara gräsmattorna, i går var de nämligen slabbiga av regnblandad snö. Så det var en lättnad att det hade åkt bort till i dag.

      Gilla

  1. Att få sådant beröm av just den tävlingsledaren är extra bra. Jag har nämligen hört från säker källa att hon är en av de hårdaste tävlingsledare man kan frambringa! 😉
    Så sug i dig berömmet, ni är superduktiga!
    /Jea som inte är ett dugg avis, nääeerå! (ljuger så näsan blir en halvmeter minst)

    Gilla

    • Jo alltså Jea, att få beröm från den tävlingsledaren blir man nog lika glad för som en oas i öknen 😆 Hon är liksom så sten ärlig, så det värmer gott i hjärte trakten över en så go spontan bedömning 🙂 Hon är min bästaste träningskompis faktiskt, funderar om man kan bli tränings-sambos?! 🙄 för i så fall friar jag direkt 😆

      Gilla

Sjung ut!

