Anmält till tävling

Kanel verkar ha vaknat ur sin koma 😉 Hon är otroligt rolig att jobba med för tillfället 🙂 I går blev vi kommenderade hela klass 2 programmet på klubben. Känslan som jag hade efteråt var euforisk. Men när jag sen skulle utvärdera för mig själv, så tänkte jag ”Var det eg något att vara så lycklig över? Det var ju inte felfritt precis?” Men jag blir tvungen att svara ja, för det som funkade, det funkade MER än bra. Så nu, nu har vi anmält oss till tävling 🙄 övermodig är dåren typ. Om jag då skriver ner på papper,vad som behöver slipas på, står det så här:
Frittfölj: Bra stuns, glad hund men går lite för långt ifrån i språng marsch, annars är hon med hela vägen!
Läggande u gång : Marken rungar och föraren gungar 😆
Inkallning m ställande: Snabb start, hög fart, några steg i ställandet, hög fart från ställandet, perfekt ingång!
Rutan: Drog som en avlöning direkt jag sa rutan, hade fullständigt fokus……på träningskompisens rygga 40 meter därifrån 😯 😆 Skam den som ger sig……Skickade henne igen, samma hastighet men dessvärre samma mål 😆 Hon är bara för rolig!
Apporten: Snabb som en vessla, slänger båda tassarna på varsen sida av apporten, tar den i munnen och……..rynkar på näsan när hon upptäcker att det inte är VÅR apport! Då springer den sköna bönan tillbaka och sätter sig så fint så.
Provar en gång till och då funkade det, fast eftersom apporten är vår akilleshäl så fick hon faktiskt goda snusdosan med korv i, för väl genomfört jobb!
Hopp/återhopp: Hon gör det verkligen inte lätt för sig Kanelsnäckan. Glatt skuttar hon över och ställer sig så mkt vid sidan om hindret att när hon får besked om att sätta sig hamnar hon brevid hindret. Jag tänkte att aldrig i livet hon kommer att hoppa, vägen låg liksom fri framför henne. Men jodå, hon satt med huvudet på sniskan och försökte kolla in mig och hoppade snabbt, lätt och snett över till mig. Perfekt ingång 😀
Fjärren: rumpan fastlimmad, fullt avstånd, och både satta och lade sig med stuns…..Men med stunset så utstöttes det små gny ljud liksom 😳 Men jag vet att det var så med läggande under gång i början också, innan det blev automatik i det hela så jag känner ingen oro, bara mer träning. 😆 Man kan inte annat än le åt den hunden….som en luden kolmask på bete, yster och glad ❤

Ja, det blir ju lite att bita men det blir inga problem om hon fortsätter med den här underbara inställningen 🙂
Nytt under solen är också att hon löper och ska paras när tiden är inne. Hoppas på bättre tur denna gången…Så det blir ju bara en tävling detta året, sen måste man vänta i lite mer än två månader efter valpning innan man får tävla igen. Vilket betyder ca mars månad 😦 .

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 thoughts on “Anmält till tävling

  1. Ja jag har väl lite samma känsla för vissa moment men jag kanske ska anmäla ändå, vi kan ju ha en trevlig dag ihopa om inget annat….Har ju veckan ut och tänka. Kram

    Gilla

  2. Klart man ska vara lycklig när det är en kul träning! ska man bara få vara glad när något är felfritt, ja då lär jag få vänta tills döddagar. I all synnerhet om det gäller hundträning med 1 st inblandad huliganhund.

    Sen tycker jag att herregud, om hon springer till en ruta eller en ryggsäck, vad spelar det för roll? Den kanske var rutig? Eller fyrkantig som en ruta? Hon kanske är en ovanligt kreativ hund? Måste hon vara, med en sådan kreativ matte, menar jag!

    Gilla

Sjung ut!

