Marigt kan vara simpelt

Var på klubben igår kväll med vinter hunden 😉 dvs Kanel. Hade bestämt mig för att gå ut på planen och sätta av träningsväskan först och ta in Kanel sedan för att skapa en mer tävlingslik ingång.  Och det var tur det, för när jag stod på planen så sköt de för dem som vill träna med skott 😯 och det gillar ju inte Lapphunden precis. När skotten slutat tog jag ut en lapphund ur bilen med en svans som i normala fall ligger snyggt uppe ryggen. Nu hängde den som en för tung rävsvans mer. Lyckades faktiskt med mkt jobbande att få upp ångan på henne utanför planen, men det var tufft kan jag säga. Körde bara rörelse övningar som belönades med klick och torkad blodpudding och när svansen hittat upp och hon verkade ok gick vi in på planen. Insåg att hon nog är lite störd av skatebordrampen som finns i logen brevid appellplanen, men som sagt det släppte 🙂

Hon lade sig i förväg inför pligget, vi fick en jätte lång väntan (pga av lite diskussioner med agillity gänget). Men annars fortgick momentet som det ska. Vi provade även sittande i grupp, med dagens info om läggande i förväg belönade jag ofta med jämna mellanrum just sittandet. Kanel är en hund som har lätt till att ligga. Händer inget så lägger hon sig gärna 😛 så detta är något jag bör träna ganska mkt för framtida bruk.

Rutan lade jag en snusburk i, som hon inte såg, men ändå hade hon super fart in *HURRA* Men jag kom på i slutet av träningspasset då jag valde att avsluta med ett rutskick att jag faktiskt inte vet vilket ord jag använder……. 😯 Låter konstigt, men till Rut kan jag tex inte säga ”rutan” av förklarliga skäl, så där började jag lära in ”framåt” för att sen ändra till ”boxen”. Kanel får nog tyvärr höra alla tre alternativen 😳 och jag är ju då såklart väldigt otydlig. Hur kan det då funka ibland? Jo, för när jag lagt något i rutan, är jag så säker på att hon ska springa in att jag inte håller på och förbereder henne lika mkt. Jag ”konverserar” nämligen med lappen på bästaste Anki vis. ”Ser du boxen där framme? Får du syn på någon ruta? Nu ska du springa framåt!” osv…….så hon vet helt enkelt inte när hon får starta, tror jag. Men när jag har target i rutan, synlig el osynlig, då bara säger jag nåt….vilket av hintarna jag använder vet jag dock inte ”skamvrån nästa”, men förmodligen låter jag mer bestämd och Kanel uppfattar mig som tydligare.

Kanel ligger när inget verkar hända......

Även apporten tränade vi på och den gick tyvärr sämre än vanligt. Mer än en gång sprang hon fram mot den utan att ta den 😕 Men när jag höll henne i halsbandet och kastade apporten och släppte direkt funkade det två ggr i rad och då avslutade jag det.

Uthålligheten i fotgåendet skulle jag också träna på. Och hon gick uselt…..sneglade mkt på de andra ekipagen. Men Annika (en tjej på klubben) gav värdefulla tips för oss. Bestämdare steg, förvarna innan vä sväng (fick gå lite torrt utan hund för att sätta det)inte sakta ner så mkt i vändnigarna för då saktar Kanel också ner och hänger inte med och träna upp Kanels bakdelskontroll. Hon har faktiskt ingen koll alls konstaterades det från vana tittare 😳 och jag har trott hon har koll på det.

Så nu får vi se hur det går med en mer ”krävande” träning, jag har ju så lätt för att belöna och har svårt för att komma ur finlirs träsket…Tänkte träna imorgon innan jobb och jag längtar 😀

Nya ledord

  • tydlighet
  • våga kräva
  • träna mer hela moment
  • fortsätta med superbelöningar
  • våga lämna felbesked istället för att låta henne rätta till sig själv och därmed länka ihopa ”först sitta snett sen sätta sig rätt” tex

Inget revolutionerande, men har man fastnat så har man 😉

Mikan har varit kass sen i helgen med feber och halsont. Men hon ville så gärna följa med Annika på hennes jobb i dag (på ett djursjukhus) att hon försökte noncha sin vissenhet. Det var dumt med facit i hand, men hon får stanna hemma resten av veckan så hon blir bra istället. Som tur är har hon skolmaterial hemma som hon kan jobba med.

Älskade "lilla" Mikan

8 thoughts on “Marigt kan vara simpelt

  1. Visst är det guld värt med bra träningskompisar ❤ Duktiga ni är, tyckte det såg bra ut när ni tränade på träffen i Lördags oxå.
    Fin bild på Nelen & fin bild på Mikaela =)
    Hoppas hon kryar på sig & att övriga familjen klarar sig från flunsan

    Kram

    Gilla

    • Jo men visst är det så! Från träningskompisarna hämtar mna ny energi och får upp ögonen på annat än det man själv fokuserar på. Inser att jag inte hängt med i Kanels utveckling och därmed hindrat henne från att växa. För lätt träning ger ingen glöd 😉
      Visst är bilderna fina, två av mina älsklingar 🙂
      Hoppas att Mikan blivit smittad av oss så vi slipper gå om en runda till här 🙂

      Kram

      Gilla

  2. Man ställs hela tiden inför nya utmaningar i hundträningen!! Ibland blir man bara trött och ibland taggar man till inför utmaningarna!!!
    Ses ikväll såg jag!!! Kuligt!

    Kram Lotta

    Gilla

    • Det var kul att jobba kväll med dig Lotta, känns som vi aldrig träffas el får tid att prata när vi ses……Men nu fick jag rå om dig lite bättre =O)
      KOm till Bitte på söndag kl 16 och få lite inspiration vet ja…..Vi ska träna på norska 😀

      Kram

      Gilla

  3. Du är så duktig….tror jag skrivit det förut 😉
    Men jag skulle bara behöva en liten gnutta av din träningsenergi….mina tussar skulle må bra av lite träning!
    Men men den som väntar får se, kanske vänder det till våren :))
    Jag vill så mycket men orkar så lite!!
    Trippen till Skåne som jag ville men inte orkade…

    Kram

    Gilla

    • Jag är inte så himla duktig faktisk, men full av dåligt samvete. Inte får hundarna tillräckligt med motion och inte tillräckligt med träning. Men jag gör mina ryck och försöker.
      Hade du tänkt komma till Skåne? Visste inte jag, blev dubbelt så besviken nu ju, inte bara är du i en svacka utan jag går dessutom miste om en date in reality!
      Hoppas du snart blir bättre ❤

      Kram

      Gilla

    • Mikan känner sig redan mkt bättre gudskelov! Det är det braiga med antibiotika, det trista är att man måste vara i kass i flera dagar för att det ska vara lönt att gå iväg och få medicin. Trist för att det hjälper ju som i regel med en gång när man väl börjar på en kur.

      Kram Kram

      Gilla

Sjung ut!

