Hund, träning, promenad och annat hundigt!

I tisdags kväll på träningen i Lund var det träningstävling. Drabbad av beslutsångest lät jag bli att anmäla till den. Jag kunde inte bestämma mig för vilken hund som skulle tränas el ens vilka tre moment jag skulle köra, så jag lät helt sonika bli att anmäla mig. Tog sen Ruthunden med mig och planerade för lite vanlig träning. Det slutade med att jag efteranmälde oss för följande moment i klass 3 : fritt följ, Inkallning med ställande och läggande samt hopp/apport.

  1. Fritt följ gick som väntat. Ganska hyfsat på de vanliga sträckorna men i steg förflyttningar tex (som inte funnits med i tvåan och är nya för oss) blev det som så att två steg fram och till hö gick utmärkt. Två steg till vä och bakåt gick hoppsan sej alldeles för långt ifrån och det känns svårt att kalla det steg förflyttningar. Mer hoppsan steg som avslutades brevid mig först när jag stog stilla 😯 Till vårt försvar, för det måste man alltid ha, så börjad jag vårt intåg på banan med att trampa ner Ruthunden 🙄 Så om hon tyckt det var svårt innan att våga vara nära, så spädde jag på det med en rejäl dos. Man kan helt enkelt säga att det såg ut precis som vi lämnade det innan löpet! CHECK!
  2. Inkallningen: Tog för många steg på ställandet, för långsamt tempo från läggandet och in i utgångsställning. MEN här är jag ändå nöjd, för innan löpet kom vi in i flowet att Rut lade sig snabbt som en vessla……på ställandet. Så positionen blev ju rätt iaf 🙂
  3. Hopp/apport är väl den största missen. Galant gled hon över på en bräda högre än vi brukar, greppade snabbt och bestämt och sprang RUNTOM på vägen tillbaka 😯 Alltså, det hade vi ju lagat INNAN löpet så jag trodde vi hade kommit överrens om hur det skulle se ut. 🙄

Så idag har vi tränat på dessa grejorna och jag kan känna hoppet spira 😉 Hopp/apport är vi nu åter överrens om, stegförflyttningarna börjar arta sig och inkallningen duger.

Kanel har också tränat idag och hon hade lusten med sig till appell planen *thank god* I fria följet flyter hon gärna ut i sidan och ibland tappar jag henne bakom mig. Ställde krav på detta idag som hon köpte 🙂 Hopp/återhopp gick fint men jag hjälpte henne lite med sättandet på andra sidan. Apporten satsade jag på fart och starkt gripande och det gick bra det med. Rutan är lite sisådär. Är osäker på om hon vet vad som gäller där, så jag lade godisbollen i rutan för att få kraftigare sug ut. Och det funkade.

Efter träningen bar det sen av ut på promenad med Mikaela och Bless och nu får bilderna tala 😉

Bless collage SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC DSC00882 DSC00884 DSC00889 Alla bilderna är klickbara om ni vill se dem i större format och det vill ni ju 😉 Leksaken som finns med på en del bilder är en sk Twitties beställd från Cellavie Dogdesign . Finns det önskemål om en sådan, från er som bor nära mig, kan jag nog ordna några till för 100 kr stycket. Väldigt prisvärt. Den är fjädrande så man kan ha go dragkamp med både människa och hundkompis 😀 Dogsen bara älskar den 😛

 

6 thoughts on “Hund, träning, promenad och annat hundigt!

  1. Du är så duktig med träningen 🙂
    Själv tränar vi på att gå fint i koppel här hemma, mina tussar är ju inte så gamla än, bara 7 och 8 år!! *ironi* ( vi har en lite hund som höglöper ett par hus bort) och vi har den stora turen *not* att möta gobiten så fort vi sticker nosen utanför dörren!!
    Pust säger jag bara!!

    Så just nu leker tussarna tåg för fullt och dom turas om att vara lok 🙂

    Kram

    Gilla

    • Jamen det är väl inte så illa att träna på 😀 Tussarna turas om att vara lok, men du får alltid vara släpet el? 😆 Löptikar ÄR väl underbara, speciellt när de hänger utanför tomten för att imponera på stiliga pojkar så fort de visar sig 😆 :mrgreen:
      Kan meddela att Rut gärna gör sig till för Eros här hemma när hon höglöper….ett litet yl kan höras då och då för att påkalla herrns uppmärksamhet, är säker på att Annika uppskattar det *not* 🙄

      Kram

      Gilla

  2. Du är så flitig! Man måste ju testa var man ligger och det gör man bra på en träningstävling tyckte du gjorde bra i och efteranmäla dig. Jag måste också ta tag i lite lydnad nu när agility säsongen är över. skulle ju vilja starta Bex i 2:an och Douglas i 1:an, känns lite längre bort med Douglas än med Bex 🙂

    Gilla

Sjung ut!

