Minnes anteckningar från Träningshelgen 2010-09-10.

Minnes anteckningar från Träningshelgen 2010-09-10.

  • Vilken relation vill du ha med din hund?

Fråga dig själv hur du vill att det ska vara mellan dig och din hund. Ska den vilja vara med dig alltid? Ska den vara glad över att jobba med dig? Är hunden en i familjen? Osv osv

  • Engagemang

Om du nu vill att hunden ska engagera sig i det du vill göra, hur uppnår du det? Hur får du hundens fulla uppmärksamhet? Hur får du en hund som VILL jobba för dig? Hur får du en hund som VÄLJER att jobba för dig?

  • Detaljer-Moment-Tävling

Dela upp ett moment i minsta detalj. Hur många detaljer finns det ex i en inkallning?

  1. Hunden ska vara laddad
  2. Hunden ska vara fokuserad på dig
  3. Hunden ska sitta
  4. Hunden ska sitta kvar när du går iväg
  5. Hunden ska fortsätta sitta kvar, trots att du vänder dig om
  6. Hunden ska inte springa på tävlingsledarens kommando ”kalla in”
  7. Hunden ska springa i full fart mot dig
  8. Hunden ska med precision sätta sig i utgångs ställning
  9. Hunden ska sitta kvar tills momentet är slut
  10.  Hunden ska fortfarande ha fokus på dig.

Det var 10 små delar i ett moment och hur många av oss tänker eg på hur många saker hunden ska hålla koll på i tex inkallningen? Och hur många av oss delar upp momenten i mikrodelar?

Nedan följer mina funderingar kring mina hundar och mig:

Jag vill att mina hundar ska vara bästa kompisar med mig, tycka det är roligt att vara med mig, att jobba med mig, att slappa med mig, dela sin vardag med mig. Och jag vill att de ska önska detsamma med mig.

Jag vill inte behöva locka och pocka i tränings situationer el tävlings situationer, jag vill att de ska VÄLJA att träna/tävla med mig.

Jag vill inte nejja och fya i träning/tävling, dock ”kräver” jag mer i vardagen där jag tycker det är ok att nejja tex. Hundarna ska kunna fungera i samhället, med familjen och i vardagen utan prut.

 

Hur kan jag nå dit? Genom att fånga frivilliga beteenden, helst rörelse, kan jag få hunden att tänka att det är lönt  att hålla sig till mig. Om jag kan få hunden att tro att det är DEN som har kontroll och därmed ansvaret för träningen har jag kommit långt i engagemangsnivån.

Ex Ge hunden en startsignal ”nu ska vi jobba, el träna, el är du med?

Hunden står framför dig och undrar vad i jösse namn

 Du håller på med? Titta uppmärksamt på hunden för att hitta ett beteende som du kan klicka för, ett steg, en huvudvridning, en backning osv. Klicka för det du vill se och låt hunden ta ansvar för godis utdelningen. När du har klickat så kasta godiset en bit bort så att hunden kommer i rörelse, så fort hunden ätit upp godiset och tex tittar på dig, klicka igen och kasta godiset i en annan riktning. Efter en stund har du förmodligen hundens hela uppmärksamhet och som i regel presenterar den en hel uppsättning med färdigheter, allt för att ”lura” av dig godiset. Hunden tar alltså ansvar för att få belöningen.  När hunden är fartig och engagerad kan du försöka dröja ut lite på klicket för att se om hunden kan presentera något nytt. Detta sätt skapar en vilja hos hunden att vara med och du får en chans i att träna på att släppa kontrollen. Det är början till engagemanget. Var noga med att berätta för hunden när passet är slut, så att den kan sluta presentera sin färdigheter för dig!

Förslag på frivilliga beteenden? ALLT som hunden gör utan att bli tillsagd, med el utan target.

 

 Eva och Klara tränar på att klara frivilligt ska gå i baljan, utan ord, bara klick och godis. S k frivillt beteende.  Ovan får Twitter lära sig att ”runda” ryggsäcken. Placeringen på belöningen hjälper hunden att komma runt och tillbaka till Bitte. Utan ord, bara med hjälp av klicker och belöning.

 

Behöver man ha en felsignal? Jag kom fram till att det är ganska schysst mot både mig och hunden att ha en felsignal. Men jag vill ju inte dämpa glädjen hos min hund, jag vill inte få den att sluta försöka. Då kan man ha en retsam felsignal ”hoppsan, oj oj, vill du inte ha den” och visa på belöningen som den nu gick miste om. Man ska inte behöva oj oja sig mer än en gång, ojjar du dig två måste övningen förenklas så att hunden säkert klarar det.

För att få stadga i olika positioner kan man köra med omvänt lockande. Dvs , säg till hunden att ex sätta sig. Fresta hunden att lämna positionen ,med tex godis, boll el annat som hunden gillar. Håller den positionen, fine, då får den det vi frestar med. Övningen kan försvåras efterhand med tex lite drag i kopplet. När hunden kämpar emot dragningen, absolut inte vill ”ramla” ur sin position, då kommer belöning.

Detaljer!

Om man delar upp ett moment i detaljer så finlirar man lite. Bygger pussel helt enkelt. När pusselbitarna är väl fungerande var för sig börjar vi sätta dem samman. Det är oerhört lätt att fastna i finliret och fega med att se om bitarna är väl sammanfogade. Försök att Gå vidare och inte fastna!

Man ska också vara försiktig med att inte träna stereotypt! Tex skicka hunden i rutan ggr flera. Vill du träna rutan kan du sätta upp flera rutor, skicka från olika avstånd och från olika sidor. Detta för att undvika att hunden tröttnar och tänker ”nu har vi gjort det här flera ggr, vad är det jag gör för fel eftersom vi kör om och kör om”

Glöm inte bort att bryta isär momenten.

Länkning, väntan på belöning!

Det är viktigt att lära hunden uthållighet. På tävling får man ju inte belöna med godis el lek förrän hela programmet är slut. För att få hunden att hålla ångan uppe så träna på att göra fler moment och belöna externt. Ett bra mål är att bestämma sig för att länka tex 2 moment varje gång du träna och sen utöka antal moment successivt. Länka då såklart moment som du tror att hunden klarar av. Efter länkningsträningen får du ett kvitto på vad som behöver tränas mer på i pusselbitarna.

Lägg även in att träna ”mellan moment”, då hunden ska fortsätta att vara med dig och inte gå vind för våg.

Utsätt dig för störningar, registrera i din hårddisk och kolla över vad som behöver repareras. Du kan tex träna på Coops parkering. DET är ju nervöst, folk runtomkring som fattar nada av vad man håller på med, kanske t om virrar på huvudet. Kan du hålla ihopa där, är ju en tävling bland folk som vet precis vad du håller på med en piss i Mississippi, el hur?!

Lär hunden att tyst matte är en nöjd matte. Låt hunden ansvara för momenten och jobba för dig. DU ska inte tigga om att hunden ska jobba, det ska hunden sköta!

Träna alltså så tävlingslikt som möjligt i länkarna.

Tävling/Helhet

Så lite skillnad som möjligt mellan träning och tävling. Det är svårare att agera som om det vore träning på tävling än tvärtom.

Om detaljerna är 100%                  100% Helhet!

Fundera ut vilken tävlingbelöning din hund kan tänka sig att jobba mest för!

Foto: Ingrid Eiman

6 thoughts on “Minnes anteckningar från Träningshelgen 2010-09-10.

  1. Tack för påminnelserna! Allt är ju sånt man egentligen vet, men det är så förbaskat lätt att glömma. Själv är jag ganska usel på att träna detaljer, samtidigt som jag är usel på att träna kedjor… *suck*

    Gilla

  2. Bra, Anki!
    Inte nog med att du är klok som en pudel (!), du har ordning på de mentala anteckningarna också. Sen gäller bara själva efterlevnaden; kan du bistå med den också?

    Gilla

    • Ok…eftersom pudlar är kända för sin lättlärdhet så väljer jag det som en komplimnag 😀
      Och javisst Bitte, jag kan t om träna dina hundar medans du blåser nagellacket torrt och sköter rökandet 😆

      Gilla

Sjung ut!

