Högläsning-behövs det?

Efter att hundarna var rastade och vattnade, fick Rut följa med till träningsgruppen i Lund. Kanel är skum, så hon fick bli hemma.

Jag var noga förberedd med vad som skulle tränas, hur det skulle tränas och kriterierna för belöning fastställda. Glad i hågen infar jag mina två träningskompisar om hur det ska gå till. ” Jo, Rut är inte så snabb tillbaka med metall apporten. Jag tänker mig att en av er håller henne i halsbandet, jag går iväg och ställer mig, ge Rut metall apporten och få igång henne till att vilja springa till mig!” Då dök problem nr 1 upp. ”Metallapport? Har jag aldrig sett förr! Va? ska jag ha den i MUNNEN?! Alltså fick Ankimatten tänka om…..Efter lite överläggning med kompisarna bestämde vi oss för att hjälparen skulle kasta ut den istället, Rut skulle hämta den och fortsätta fram till mig. Då dök problem nr 2 upp ”Aha, nu vet jag!” sa Rut och sprang förbi apporten mot mig…Lite ställd hostar jag fram ”apporten” varpå nämnda hund stannar upp, tänker, vänder och tar apporten. ”Nu snackar vi klartext”, säger Rut och springer  in med apporten i utgångs ställning hos HJÄLPAREN!

Visst är det bra med tänkande smarta hundar, men ibland……. 😉 ja då blir det för svårt för mig. Så i fortsättning ska vi ha högläsning ur träningsboken, så Rut vet vad som ska tränas och framförallt HUR!

17 thoughts on “Högläsning-behövs det?

  1. Bra med att du har en plan iaf =) men oftast är hundarna snabbare än vi så planen får snabbt revideras =). Skulle vara superkul att se hur Rut agerar om hon får se en hund göra ett moment (sitta och titta på) för att sedan göra det själv. Se hur mycket hon lär sig av att titta på. Tror massor!

    Gilla

    • Det ska vi också testa! HOn får sitta på avbytarbänken nästa gång helt enkelt 😉 I torsdags hittade vi också ett bra system : Så fort hon fått metallen i munnen så sprang jag iväg och då släppte hjälparen henne. Jösses 😯 vilken fart hon fick upp!

      Gilla

  2. Hon är kreativ, Ruthunden. Alltså, varför skulle du släpa med henne ända till Lund bara för att hon skulle göra samma sak som hemma eller i Flyinge! Det är DU som är fantasilös; det gäller att tänka utanför boxen, vet du!

    Gilla

  3. tyckte vi fick till det ganska bra idag 🙂 fortsätt så några gånger =)
    Det var jä’tte skoj att träna tillsammans idag, måste vi göra fler gånger *kram*

    Gilla

  4. oj, vilken energi hon har, jag hade blivit rent matt!
    Jag har inte orkat svara innan, jag är ju supernöjd med fotona, så kanonfina dom är allihopa! Fast i början tyckte jag dom var lite suddiga… fel glasögon!! 😀

    Gilla

    • Vilken tur att det var glasögonen som var fel 😆 Vad kul att du gillar bilderna, det är inte alltid fotografen fotar ”rätt” händelser. 😉
      Och visst kan man bli matt, bara förnamnet ibland 😛

      Gilla

Sjung ut!

