Tränings flow…äntligen!

Som jag har saknat den där riktigt goa känslan man bör ha när man tränar hund. Plötsligt känns det som det har släppt. Kanske beror det på att söndags träningen igår gick i en så där härlig, flamsig och positiv anda?! Hur Annelie bjöd på häftig mysko gång? Hur allt vi kom på till varandra funkade?  Hur fantastiskt bra Briarden gick? I kombination med att jag tänker ändra träningsform och ska på träningsläger? Visserligen som observatör, men det minns jag ju hur mkt det gav mig när Cecilia och jag tittade på när Fanny Gott höll kurs. Tror faktiskt det. Iai gick jag idag ut och tränade Kanelsnäckan och Ruthunden direkt på morgonen för att JAG VILLE DET! Det var så länge sen jag tränade med doggarna hemma, har mest åkt iväg varje söndag ( 😉 nästan iaf) för sällskapets skull och tränat lite halvhjärtat utan gnista.

Men efter att ha cyklat till skolan och lämnat Oskar, så satte vi iaf igång. Kanelsnäckan var först ut. Vi tränade hämtandet av apporten och fokuserade på gripandet. Ingången tränade vi sen separat. Tyckte det gick väldigt bra, speciellt som det var ett tag sen. Sen la jag ganska mkt krut på starten i fria följet, märker att det är färskavara det där. Tappade henne lite på första sträckan och belönade att 1 hon startade direkt och 2 att hon hängde med. Sen tränade vi fjärren och farten i inkallningen. Inkallningen satsade vi på att göra som Bitte skrivit i sin blogg efter kursen med Niina Svartberg. Det ger inte utdelning direkt, men jag hoppas att farten ska komma mer och mer när hon förstår att trav mot mig el slö gallopp inte är det önskvärda.

Ruthundens pass gick ut på att 1. sätta sig per automatik varje gång jag stannar 2. fokusera på dit hon ska el det hon ska hämta och inte titta på mig. Kommer på här nu mitt i min tränings eufori att vi glömde träna fjärren…..men i gengäld så tränade vi vittringsapporteringen 😀 det ni, den har jag ju lite motvilja för 😳 och undviker gärna. Det är ju absolut så man ska bedriva hundträning, undvika det som är svårt 😕 😉

Kan berätta allting gick som en dans *JIPPIE* Det blev ganska mkt träning på ett roligt och lekfullt sätt och det tyckte både Kanel och Ruthunden, för det sa de iaf. I vittringen tog hon rätt pinne båda ggr, fast i omgång två så smakade hon även på en annan. Farten tillbaka var väl inte den bästa i heller men det tränade vi sen på bara en pinne. Metallapporten är lite osmaklig tycker en liten Ruthund, därför backar vi nu i den träningen och satsar på gripandet, som ledde till att hon hade väldans bråttom tillbaka tillslut. När vi tränar med trä apport så släpper hon den direkt jag klickar, men metallapporten är visst svår att spotta ut? Den måste överlämnas till matten, tycker den lilla fläckiga hunden 😉

Inkallningen tränades med både stadga i kvarsittandet och snabb start, hopp/apport tränades med att hon startar direkt på första ”hinten”. En anledning (kom vi på igår) till att hon inte tror det är sant att hon får hoppa/hämta apporten/springa till rutan är : Hon sätter sig inte per automatik utan jag får säga sitt till henne till följd att hon släpper inte mitt ansikte för en sekund och missar därför vad hon eg ska göra. Känns så skönt när man hittar nycklarna 😀

På fm igår blev det även lite agillity träning med Mikaela i trädgården. Vi satsade mkt på att hundarna ska följa våra händer…..Oh vad segt det kan vara ibland då tyckte Bless och Kanel. Ruthunden vågar mer och har därför bättre fart och ger inte upp utan provar och provar. Slalomet bestämde vi oss för att träna in på ett annat sätt som vi inte gjort tidigare. Nämligen att de skulle runda en slalompinne på hö sidan (pinnen till vä om hunden). Efter det gick vi vidare till två pinnar som helst skulle tas med rätt rundning från olika vinklar…..varierande resultat. Men på onsdag kväll ska vi få hjälp av Cecilia, som förövrigt tog en pinne i hoppklass med Bex igår 😀 Grattis till det, jättebra jobbat!!! Mikaela och jag har kollat in videos på Jenny Damms sida. Där har vi siktat in oss på Ogin och hennes handling. Det är den vi då försöker få till. Kika gärna in, jätte kul att titta på och lärorikt.

Till människorna i familjen då. Mikan har funnit sig väl tillrätta i sin gymnasieklass. I fredags var på Skånesdjurpark och Mikan blev kär i Mårdhundarna som blev kära i hennes väska och tyckte den smakade gott 😉 Oskar ska bli fotad idag i skolan efter simningen som de har på gympan. Ska bli spännande att se om han kan fixa frissan 😉 Dennis har nu när han går i tvåan på gymnasiet, två veckor i skolan varvat med två veckors praktik, kul.

I lördags var Mats och Carina här för att gratta Bengt, som fyllt år. Efter god mat, mkt snack och skratt bestämde vi oss för att se en film. Händer inte ofta när vi träffas, men valet föll på Yes man med Jim Carey (som för en gångs skull var lagom) och den var skit rolig!!!! Rekomenderar den verkligen, stundtals skrattade vi så magmusklerna knöt sig 😆

Ja, jag är väldigt nöjd med min helg. Kräftskiva i fredags med Travsällskapet, kompisar på middag i lördags och träning hela söndagen…..Life is good!!!!

14 thoughts on “Tränings flow…äntligen!

  1. Härligt när känslan kommer åter!

    Ang vittringen så har jag ju märkt på lille K att jag INTE ska köra vittringen två gånger i rad om han tar rätt pinne i första föröket. Det verkar som om han tror att det, trots beröm och belöning, blev fel första gången och då testar något annat = annan pinne. Jag kan köra den två gånger per träningspass, men då får vi göra diverse annat emellan. Inte alls säkert det är så med Ruthunden, men en tanke bara… 😉

    Gilla

  2. Härligt att ni fått tillbaka lite flow =)
    Känner igen det där med halvhjärtade träningsförsök. Jag tränar pyttekorta pass, då kan jag hålla konc och glädje uppe..Kram Therese

    Gilla

  3. Äntligen!!! Det är härligt när man kommer igång och får lite positivkänsla!
    Det är svårt att träna när målen känns lååångt borta!!
    Du påminde mig om vittringspinnarna nu…Kanske skulle köra igång med det jag också…Även om det är lååångt kvar…

    Missade ju var du höll hus när jag gick från jobb idag. Hoppas vi ses snart! / Kram

    Gilla

    • JA! och jag som gnällde lite i din blogg igår över att jag inte hittar den rätta känslan 😕 Så bara kom den…..
      Det var synd att vi gick om varandra på jobbet, längtade efter att kramas lite med dig 😆
      Jag tänkte ringa dig….och nu tänker jag göra det 😛

      Kram

      Gilla

  4. Men så här: ingen som sett dig träna har kunnat ana att du inte har varit 100 på. För din träning verkar alltid, nä, ÄR alltid så positiv och energisk och fokuserad. Men känns det ännu bättre så är det ju…ännu bättre. Och tack för hjälpen i söndags; vi har kul på våra möten!

    Gilla

    • Det är ju bra att jag ger ett fokuserat och motiverat intryck :)trots att det inte känns så. Jag har känt att jag vill träffa er på söndagarna, pliktskyldigast packat hundväskan eftersom det ju ÄR en hundträning….men eg vill jag bara babbla och njuta av sällskapet 😆 Men nu har det vänt (hoppas jag)I söndags njöt, babblade jag OCH kände mig tränings-på-hugget 😛

      Våra möten är beroendeframkallande 🙂

      Gilla

  5. Ojoj, vad du är duktig… Men jag tänkte på en sak. hur menar du att hunden ska följa handen i agilityn? Funkar det verkligen? Jag använder mig av det i Rallylydnanden, att handen blir ungefär som en targetstick som ska följas. Men hur funkar det i agilityn då hunden inte är så nära dig som i Rallyn? Har jag fattat fel nu eller?
    Apråpå undvika det som är svårt. Dino är en märklig hund och tycker att vanliga hinder i agilityn är det tråkigaste. Att balansera och att springa genom tunnlar är roligast tycker han, så då är det det vi gör… Tycker mig ana en likhet där…

    Gilla

    • Vi är allt lite strutsiga vi, undviker man problemet så har man ju inga problem….eller 😳 😆
      Du har uppfattat mig rätt med handen som typ target stick, men sen så får man ju även använda sig av ord om hunden tex ska hoppa i förväg (och du vet att du inte hinner med) dvs någon form av framåtsändande, men sen kan du få tillbaka hunden med att kalla och visa med handen vilken sida han ska komma in på. Gå in och kolla Jennys video med Ogin på handlingen så förstår du nog hur jag menar 😀

      Gilla

Sjung ut!

