Människo skellett i skogen….

I går följde det med ett litet gäng pojkar från skolan när jag hämtade Oskar. Fulla av äventyrslust gav de sig iväg för att utforska några av de mindre skogarna i närområdet. Lättad över lugnet som föll i huset sat jag genast igång med att……STÄDA! Hur kul är man på en skala från 1-10?

När jag står där med moppen i högsta hugg hör jag fyra upphetsade röster som pratar med hundarna…kan de spåra, gräva, skydda osv. Plötsligt är jag och moppen omringade, jodå, iskogen har man funnit människo- skellett. TVÅ stycken! Pojkarna är både rädda, upphetsade och nyfikna. Kan jag komma med dem och titta undrar de lite nervöst? Anki tar fram sin pedagogiska sida och förklarar lugnt att det är säkert inga människo skellett. Men hon berättar för döva öron  och inser till sist att det är lika bra att traska med. Hundarna ska självklart med säger pojkarna. Hela vägen ditt pladdra gossarna på, de har t om lyckats få med sig Mikaela. Väl framme i skogen pekar pojkarna försiktigt ut brottsplatsen. Sammanbitna står de i flock och biter på naglarna när jag ensam närmar mig skallarna. Vid första anblicken så SER det faktiskt ut som skallar, men när jag närmar mig så ser jag att det är två enorma RÖKSVAMPAR!!!!! Sniglar har varit på dem och gjort lite trovärdiga hål här och där, så jag tyckte inte det var så konstigt att gossarna lät sig luras.

Bilden är hittad på internet

Hela vägen hem dividerades det då istället vem som hade varit räddast. Så klart hade ju ingen av dem varit rädd enligt deras egna uppfattning 😆


18 thoughts on “Människo skellett i skogen….

  1. Så skönt att det inte var skelett utan bara svampar. Tycker det är bra att dom hämtar en vuxen(eller en Anki;)) & inte bara struntar i fyndet.
    Kan se er framför mig=0)

    Kram

    Gilla

  2. Hejsan hoppsan vad mycket spännande som sker i era skogar! Kan nästan se det framför mig, du,hundarna och uppspelta och liiiite skrämda grabbar på väg mot skelettgömman!
    Vilken tur att det ”bara” var svampar! Men det kunde ju ha varit försvunna handläggare på FK!!! Hahahaha…
    Ha en fin helg!
    Kram Janeth.

    Gilla

  3. Ja det vill jag ju bara ha sagt, att hellre hittar jag en svamp än ett skelett. Mycket hellre. Fast allra helst hittar jag nog kantareller. Eller varför inte choklad? Eller rentav lite champagne, DET vore väl något!

    Gilla

Sjung ut!

