Fjärren!!!!!!!

Rut och jag har ju tränat på fjärren, dvs där hunden ska ändra ställning från ligg, sitt och stå i olika kombinationer. Det är ju lite kruxigt i sig men det svåraste är ändå att hunden inte får förflytta sin kropp, varken fram el bak. När momentet är slut ska hunden ligga på samma ställe som när den började. Det är här det svåra kommer in 😦

Ruthunden är ganska, för inte säga väldigt, säker i skiftena mellan ligg/sitt och sitt/ligg. Det har vi ju haft redan i tvåan och fått höga poäng på, oftast full pott. Nä, det är skiftena mellan stå/sitt stå/ligg och vise versa som vi har akilleshälen. Jag filmade henne i juli och tänkte lägga ut filmen idag och det ser ungifär ut likadant i dags datum.

Min förhoppning idag är att småhundsägarna, typ Lotta med Karlsson ska tipsa mig om hur jag kan sköta en korrekt inlärning där. Det handlar alltså om storleken och JA storleken spelar visst roll 😉 😛

Saken är den att Rut blir hoppig och studsig om jag är för nära, så att sitta på huk och använda handen funkar inte. Jag har jobbat en del med bakomliggande belöning, leksak el godis. Det minskar förflyttningen framåt, MEN det hjälper inte mot att hon utför positionsändringen fel. Från stå till ligg ska hon vika sig bakåt som en fällkniv, från sitt till ligg ska hon flytta frambenen bakåt mot rumpan och inte rumpan framåt mot frambenen, då blir det ju en förflyttning framåt.

hur tränar jag in korrekt förflyttning på en hund jag inte kan stå/sitta nära eftersom hon då hoppar och därmed gör en förflyttning?

Nu är tips sidan öppen, varsågoda och tipsa MYCKET!!!!!!

17 thoughts on “Fjärren!!!!!!!

  1. Hej, tycker hon är duktig 🙂 Svårt att peta på saker när du har svårt att vara nära, för det var tipset ja skulle komma med 🙂
    Tror att vi får träffas nån gång å ha träningsläger 🙂

    Kram och lycka till

    Gilla

  2. Jag tycker också att hon är duktig, men att tekniken behöver jobbas på. Sen när jag går ut på längre avstånd är det super viktigt att tekniken är bra nu. Annars tror jag förflyttningarna blir större då……

    Ja, jag skulle gärna träffas så ett litet träningsläger hade inte varit helt fel…..*hintar till Annika* 😛

    Kram

    Gilla

  3. Jag tycker det ser mycket bra ut! Det bör du vara nöjd med och se till att göra annorlunda med Kanel istället!
    Nu har ju inte jag lyckats med Exi men jag har lyssnat på dom som vet hur man gör… Och så lite andra funderingar: om du är mer sölig när du kommenderar, studsar hon lika mycket då?
    När jag lärde Exi ‘stå’ så satt jag ner på gumpen med benen i vinkel. När jag skulle ha henne till stå så petade jag lite med stortån i jumsken.
    Ligg från stå: För att få hunden att backa så för man handen inåt/neråt mot bringan, och så en godbit i handen så hon backar. Det ska visst vara samma med ligg från sitt, men jag har inte lyckats med det. Enklast är väl om man gör rätt från början för ligg från sitt har jag aldrig lyckats med! :/

    Gilla

    • Tack för tipsen Kerstin 🙂 Problemet är att jag kan inte ha godis i handen och samtidigt vara nära, därför är det svårt att lära in med hjälper. Jag har gjort som du skriver med att föra handen ner mot bröstkorgen och bakåt vid läggandet från stå. Fast då har jag haft godiset på köksbordet (HÖGT! 😉 ) men nu är hon så spattig att jag inte behöver ha godis, hon blir lika för-glad ändå 😛
      Att inte låta fullt så pigg och alert är däremot oprövat och det ska testas 😀

      Gilla

  4. Jag får ju inte ens Wilmer att sätta sig när jag är på avstånd så jag vet minsann inte…Vi tragglar med skolängd för skolängd för att han ska sluta koppla ihop ”mig på avstånd” med platsliggning när han ju vet att han inte får sätta sig.
    Lägga från stå…Wilmer lägger sig ju naturligt så som du vill att Rut ska göra…Men när vi börjar att träna det i moment så ändrar han säkert det oxå…*suckar i förväg*

    Gilla

  5. Har inga tips alls att komma med – kom bara på att det var alldeles för länge sedan jag var inne på din blogg! Har nu läst om Helikoptrar och valpar och agility och minigolf – kul!

    Gilla

    • Ibland blir det långt mellan gångerna *veta* Men det är alltid kul att titta in lite nu och då hos varandra….Jag håller allt lite koll på dig 😉 men har inte varit så aktiv med kommentarsfunktionen 😛 Det kommer , det kommer 😉

      Gilla

  6. Tycker det ser supersnyggt ut. Ni kommer säkert få höga poäng. Ett tips, kanske. Lär henne att backa och sätta sig/lägga sig från stå. Det kanske hjälper henne att tänka bakåt.

    Gilla

    • Tack så mkt Cathrine. Jag ska prova med det bakåt tänket och se om det kan hjälpa henne ytterligare. Många använder ju sig just av ordet back vid sättandet från ställandet, så någon ”sanning” måste det väl ligga i det tänket. Återkommer senare om resultatet!

      Gilla

    • Man tackar man tackar! Om man bara tittar med ögat ser det rätt bra ut, men sätter man muspekaren vid rumpan så ser man att hon faktiskt flyttar sig en ganska bra bit….iaf för bra för att inte få så höga poäng, tyvärr.

      Hoppas allt är bra med dig och killarna?!

      Kram

      Gilla

Sjung ut!

