Shit happens….

På promenaden med Lotta och Mikaela samt tillhörande hundar + Herr Exton, hände det man inte tror kan hända 😉 På övergångstället, japp du läste rätt, ringlade Mamma Mård över med tillhörande fyra småttingar. Kursen var inställd på grusvägen där vi kom gåendes, men när Mamma Mård upptäckte oss tog hon tag i unge nr ett och släpade in den under en gran. Resterande battingar hängde på, men nyfikenheten blev för stor. Vi såg allt hur de tjuvtittade på oss när vi närmade oss. Plötsligt tog upptäckarlusten över och tre av battingarna sprang oss till mötes, anvarsfulla hundägare som vi är backade vi så klart. Inte lät de sig hejdas av att vi försökte öka på avståndet, oförskräckt fortsatte de sin färd framåt. Vi skickade fram Mikaela 🙄 och lugnade henne med att det var inte farligt…kunde vi ju lugnt tycka som stod på säkert avstånd 😆 När hon var nästan framme, ropar jag jag oförskräckt ” Fram med AjFånen (lånar Lottas stavning för den är så kul 😉 ) och fota!” Jag inser ju att ingen kommer att tro att det här kan hända, de borde ju vara rädda för oss och inte tvärtom 😕 Lydigt fotar hon det lilla kräk som sedan kröker rygg och skriker 😯 på henne. Bilden är något suddig, kanske beroende på skräck hos fotografen? 😆

Ett kul minne, iaf för mig och Lotta som stod på säkert avstånd :mrgreen:

Under tiden som Lotta var här hade vi mkt på programet, så hon fick tvunget stanna över och provligga våran husvagn. Den blev godkänd 😉 Jag hjälpte henne att komma igång med lite övningar som hon och Albin kan träna på inför sin tävlingslydnads kurs, Mikaela byggde hennes naglar och Shitten passade på att valpa 😯 . Ingrid fick rycka in som valpmorska när vi inte kunde få tag på Annika, passade ju bra eftersom hon knappt missat en enda av valpningarna på andra sidan häcken. Men så fick vi tag på Annika och helt plötsligt var vi så många, att Annika och Erika med Ingrids hjälp fick fortsätta med det arbetet i lugn och ro. Lotta fick färdigbyggt sina naglar och jag tog marktjänsten och ordnade med lunch………Fyra små valpisar bidde det, två bruna med tecken och två svarta vältecknade……..Två tikar och två hanar, en av varje färg ❤

Tränade gjorde sen Rut, Kanel och jag med Bitte i söndags. Kan ni fatta varför Valpen kallas för Helikoptern?! 😯

Valpen flyger än

Helikopter el Valp?

Men Valpen kan gå fint och koncentrera sig också 😀

Valpen går fot

Hon har förstås en bra förebild i Elit Briarden som vet hur ett frittfölj ska se ut och en Super Matte som vet hur man når dit.

Briarden går fot

Man kan göra mkt som hund för kärlek och samförstånd……….Och så klart massor av lek

Kärlek

Och vet ni vad? Jag är så glad att vi tränar tillsamans och det är flera duktiga härliga hundar med mattar som är med i den ”innersta kretsen” Visst lät det proffsigt 😆

Just nu är Åsa i Barcelona, men när hon kommer hem, då ska hon berätta ALLT hon lärt sig på lägret för Maria Hagström Visst är det fantastiskt vilka resurser som man finner i varandra när man tränar tillsamans?! Jag gillar verkligen vår söndagsgrupp….skarpt! 😀

19 thoughts on “Shit happens….

  1. 😀 😀 Ja vilken syn!!! Synd att vi inte hade AjFån så vi kunde fota Mikaela när hon skrek tillbaka *asg* hoppas familjen återförenades när vi passerat ❤ Söta små, målmedvetna illbattingar 😀
    Tackar för intro-kursen, och som lydig kursdeltagare så ska jag nu inte hålla på och ifrågasätta det du lärde ut 😉 Vi kommer träna exakt som du sa & nästa gång vi träffas får du se våra framsteg 😀
    Tack för att jag fick egen kupé att sova i & för mat, fika ja allt!!!
    Kramar

    Gilla

    • Bra där Lotta! Det är så man når framgång, att inte ifrågasätta utan träna alla lika efter ras 😆 Det är på det viset vi nått så långt i utvecklingen, hade vi ifrågasatt allt hade vi fortf kört häst och vagn *ironisk* Läxa till nästa träff, allt bör vara perfekt om du tränat som jag sagt *asg* 😆 *ironisk så det smä’ller om det*

      Hoppas träningen går bra och att du använder din kunskap om din hund, den har ingen annan lika bra! Ni var så duktiga, både du och Albin. Både Bless och Albin valde bort varandra massor av gånger, det är bra matte betyg!

      Kram

      Gilla

  2. Oj, vilken massa odjur du har i din närvaro! Provade att klicka vildminken, för det var nog en sån? Och vilka bra helikopterbilder det blev! Du är inte bara duktig på hundträning (din apa!)!

    Gilla

    • 😯 Vild mink? Nog för att de var vilda alltid….säg mig är de ännu farligare än mårdar? 😕

      Det var gansak lätt att fota Valpen, hon bjöd ju på en del olika positioner om man säger så 😆

      Gilla

  3. Nej…..nu tror jag det är dags att övertala maken om en flytt till Skåne…..det händer sååå mycket roligt hos er hela tiden….

    Kul att du har en grupp att träna med, det är alltid roligare att vara flera….
    Vilddjur,valpar,träning….avundsjuk….det är jag det….

    Stor kram

    Gilla

  4. Vet du vilket rikt liv du har Anki?
    Mårddjursungar, hundvalpar, helikoptrar och elitbriardar.
    Dessutom självaste Bitte att träna med.
    Jea vill också träna med er. Och få läxor så att Dino blir en elithund. Bara jag gör mina läxor efter era instruktioner skulle det väll bli så? eller förresten, det räcker väll med att HAN gör dem?! Så kan jag sitta i skuggan och läsa en bok och sippa på en drink medan han utför momenten. Är inte det genialiskt så säg? 🙂

    Gilla

    • Precis så Jea! Inget curlande här inte, Dino gör läxorna och du njuter i skuggan med parasolldrink och en bra bok! Hör ju här att du är en mkt kompetent elev, ödmjuk och inte ifrågasättande. Det vet ju alla att fröken bestämmer och eleverna rättar sig i ledet 👿 Klart att det hade blivit Elit Kung av Dino inget snack om saken 😆

      Ja, jag har ett rikt liv, men ibland behöver man höra från någon annan för att stanna upp och bli medveten om sin goda tur! 😀

      Gilla

  5. Underbart att läsa om era äventyr! För oss har det varit lite stiltje i hundträningen, (vi har bara små hyss för oss ibland på gården)Min kropp har sagt ifrån, pudlingarna har löpt, så vi har missat både träning och tävling. Förhoppningsvis kan vi träna på lite snart så att vi kan starta någon tävling i höst. Meya är så duktig det är matte som inte hänger med…. Kram

    Gilla

    • Ibland får man göra pauser, men det är inte kul när de är ofrivilliga 😦 Tränar inte heller så flitigt längre, men försöker sen två veckor tillbaka att iaf träna med kompisarna varje söndag…..dock är det så att jag borde fibslipa i veckorna inför detta men har inte heller en kropp i topp skick. Men vi har iaf lite skoj även om kraven är sänkta och det är ju inte fy skam 😀

      Hoppas du snart är på jämn linje med kroppen Therese ❤

      Gilla

  6. Mårdmamma med ungar…vilken syn!!
    Det är ju något man inte stött på någonsin.
    Man får nog en aning skräck vad man än ser…o bilderna kan bli en aning suddiga.(tänker iaf hur jag skulle reagera:)

    Men du den där helikopter valpen….jag skrattade åt den här underbara vovven 🙂

    Ha de bra o kram till er!!

    Gilla

    • Helena, helt ärligt trodde jag inte att sånt här kunde inträffa 😯 nog därför jag propsade på att Mikaela skulle föreviga detta med sin AjFån 😆

      Ja Valpen ja, det är ett riktigt härligt yrväder det förklädd i fluff :mrgreen:

      Kram

      Gilla

Sjung ut!

