Telefonstolpar på Tosselilla & annat skit

Solen, en härlig ingrediens av sommaren, men lite mer normal temperatur hade varit att föredra. Inte bara för att jag inte gillar att stappla omkring på telefonstolpar till ben med snyggt 🙄 uppblåsta kuddar mellan remmarna på sandalerna. Utan för att ingen orkar någonting, varken hund el svullo.

Karusellkö i Tosselilla

Var också hemma i ”mammas skog” och lade spår till både Rut och Kanel. Kanel har spårat en gång tidigare om jag inte missminner mig, men båda har haft en lååång semester från nos arbete. Kanel spåarar inte så nära marken som tex Rut, men lycklig blev hon när hon hittade en burk med köttbullar i skogen. Hon lyckades hitta alla och jag tyckte hon arbetade bättre allt eftersom. Rut skrek som en kvinna i nöd i mammas trädgård hela tiden, japp 😳 hörde henne ut i skobojderna.

Rut fick ett långt spår med sex pinnar och ett slut. Hon klarade hela spåret galant, trots en tunga som släpade i marken 😉 Men slutet hade hon aldrig hittat om inte jag hade vetat var det låg. Gjorde det lite svårt med att lägga spåret över en bred sandstig och sen följa kanten. Det var klurigt för henne och hon gjorde allt hon kunde för att lura in mig i skogen igen 😆 Till sist hittade hon iaf och vi var så nöjda alla tre, i värmen har det inte blivit så mkt annat än överlevnad som har gällt X?

Folksam livförsäkring UP YOURS!!!!! Är riktigt arg och besviken på regeringen och Folksam bl a. Jag har betalat på en livförsäkring sen 1989, när jag sen blev sjuk tog jag så klart kontakt. SLUTA LÄSA NI SOM INTE ORKAR BLI FÖRBANNADE!!! Istället för engångsbelopp två ggr skulle jag nu få en mindre peng varje månad EFTER att jag varit sjukskriven i 180 dagar. Javisst, 750 kr i månade fick jag då i ett år. Sen skulle det vara lite karens dagar emellan innan jag kunde få betalt för sjukkapital två. Min handläggare infade mig om att det skulle jag söka i maj. Sagt och gjort, skickade in ett 037 intyg, hämtat från F-kassan och får hem ett brev från en annan handläggare på Filksam. ”Det finns inte underlag för Sjukkapital två nu, men jag kan återkomma den 10 augusti om jag är fortsatt sjukskriven”. Vafalls?! Mellan Maj och Augusti är det ganska stor skillnad, så jag slängde iväg ett mail och blev sedan uppringd av kvinnan som förklarar :” Jag har inte uppburit sjukpeng mellan januari till april då jag har fått aktivitets stöd.” Sant, men det är ju regeringen som bestämt att man inte får sjukpenning mer än ett år, jag var/är ju fortfarande sjuk och pengarna utbetalas från F-kassan iaf!!!! Jo, hon visste att det var så men hon kunde inte göra något åt det. ”Detta vill jag överklaga, vart kan jag vända mig?” frågade jag. INGENSTANS! Jag hävdade att Folksam måste följa med i förändringarna som görs av regeringen. Jo, man arbetar på det…Hon förstod och höll med mig, men så är det som det är….
Jag blir så förbannad så ni kan bara inte ana, vad är detta för samhälle vi håller på att skapa?
Och sen, fast att jag nu har rehab ersättning, så går det ändå på mina A kasse dagar. Det innebär att jag är slut på dagar i januari…..Och jag är fortfarande inte ute på arbetsmarknaden fullt ut. Det stinker, ser bra ut att inte så många är sjuka, men det är ändå bara olika namn, sjuka är folk iaf…..Ut-tröttade och nergjorda av denna politik!
Tänk er gärna för när ni röstar i valet!

Nytt på jorden är att Kiilas små valpar har provat på att vara ute och nu leker de lite smått med varandra, försöker ta sig ur valphagen och låter som små tiger ungar 😀 De är helt underbara, mest har jag fattat tycke för Pistage, hane och Papaya, tik.

Vad tar ni för valpen där i fönstret?


Pistage


Pistage alias BidoDog el Rottweilern


Nyfikna Papaya


Papaya

Till lägger lite snabbt att jag jobbar på att komma i fatt mig på era bloggar, har en del att ta igen 😉

See You alla!

13 thoughts on “Telefonstolpar på Tosselilla & annat skit

  1. Ja i värmen var det verkligen bara överlevnad och bad som gällde. Lite bättre nu tack och lov.
    Angående Folksam och reglerna för sjukskrivning och sånt så har det verkligen blivit tokigt…man kan inte annat än bli förbannad!!

    Valparna är hur fina som helst….!!

    kramen

    Gilla

    • Lotta! Nu är det bara 1 1/2 dag kvar, sen SEMESTER!!!!! Härligt för dig, nu känns det väl tungt 😉
      Vi måste träna snart, har lite grejer som du ska få vidarebefodra, om jag kommer ihåg det 🙄

      Valparna är livsfarliga att träffa, de är så himla goa och framåt redan♥

      Kram

      Gilla

  2. Jag orkade eg inte bli förbannad men jag läste ändå. Typiskt politiker & byråkrater, döper man ”problemet” till något annat så finns det ju inte..suck.
    Man måste ju kunna göra någon anmälan om inte annat typ polisanmälan eftersom dom inte ger dig dina pengar.
    Kämpa på!

    Gilla

    • Gillar när andra sympati ilsknar till 😉 B tycker jag ska till tidningen, men känner att jag inte orkar lägga energi på det. Så nu är det nedskrivet här och lite lättare känns det för mig att andra också tycker det är för jävligt!

      Gilla

  3. Ja du….känner igen det mesta du skriver!! Jag känner mig mest överkörd orkar inte bli arg längre!!
    Valparna är ljuvliga! Planen att komma ner och valpgosa har gått i stöpet….har för ont ännu….komplikationer,,,,klart jag skulle få det.

    Vädret är äntligen lite svalare hos oss nu, det är skönt!
    Kramen

    Gilla

    • Men det är så hemskt att bli överkörd! Och vi är bara två, tänk så många fler det finns ute i landet som känner detsamma och kanske rentav tom är helt till plattade! Man blir inte glad när man tänker på situationen som har blivit i Sverige!
      Tycker också det är skönt med lite svalare väder, men idag känns det varmt igen.
      Kram

      Gilla

  4. Aa…känner igen det med telefonstolpar…mina blir likadana+ händerna!!
    Tycker det är hopplöst & blir jätte frustrerad.
    Blir mest ledsen när jag läser allt det du skrivit…hemskt tycker jag det är! Hoppas det löser sig för dig…Kram
    mm…ps: Sååå söta bebbar<3

    Gilla

  5. Jag får svullna fingrar också, men mest när jag promenerar 🙄 Får gå och krama och sträcka ut dem så man skulle kunna tro jag är en revolverman som förbereder ett avtryck 😆
    Jag är ju inte utblottad, men det är saken som sådan som gör mig så upprörd. Och helt ärligt, hade jag levt ensam hade ekonomin aldrig gått ihopa……Så ser det ut här i jämlikhetens Sverige 👿

    Kram

    Gilla

  6. Fantastiska du som orkar lägga spår i värmen!!
    Onämnbart trist hur försäkringsbolaget beter sig!! 😦 Hoppas du hittar något att göra – men visst kan man som konsument även klaga på försäkringsbolag och deras regler.. Fråga hos konsument upplysningen i din kommun. Det kanske är långsökt men hoppas det kan ge något.
    Valparna är underbara!!

    Gilla

    • Kände mig mer el mindre tvungen att hitta på något med de stackars djuren och spåra kändes som det mest naturliga i värmen, för hundarnas skull 😉

      Ska höra mig för hos konsument upplysningen, tack för tipset!

      Ja valparna är bara så…….ja de är helt enkelt underbara♥

      Gilla

  7. Regeringens politik är helt sjuk…jag är grymt förbannad själv.
    Dom är inte kloka!!
    Jag har nog mejlat dom hundratals gånger men va fan hjälper det, dom får stå där o ljuga om hur friska vi blivit…skulle kunna skriva rader om vad jag tycker men lämnar det såhär.

    Jättesöta valpar!!

    Ha de bra o kram till er!

    Gilla

Sjung ut!

