Bästa vänner el inte?!

I dag kom sommaren till Skåne och med den följde såklart fotografering, långpromenad, marsvinet Ängla i gräset, Rut dreglandes över marsvinet Ängla i gräset, tvätt som ska hängas ut och gräsklippning.
Men först börjar jag med Kanel. Att jag inte skrivit precis så mkt om hennes dräktighet beror på att det råder en viss tvekan angående den. Är hon el är hon inte?! Hon uppvisar ALLA tecken, förutom ronderingen kring buken. Spänd Ja, hård, Ja men tillräckligt för att det ska vara dax på söndag, njäe. 🙄 Njäe blir det för att jag VILL tro att hon kanske tillhör de där lyckligt lottade som andra tikar, likt oss kvinnor, tittar avundsjukt på…..Som kan klämma i sig i sina jeans innan de lämnar KK. Så här står det på internet :
” Man ser oftare att tikarna kan bli illamående antingen i tredje dräktighetsveckan eller i femte. Det är i tredje veckan som implantationen sker och det förefaller som om en del tikar reagerar på detta genom att må dåligt någon eller några dagar. Man ser vid denna tidpunkt ibland också en liten lätt blödning. Denna får dock inte vara riklig eller långvarig och blodet ska vara friskt och inte illaluktandeför att det ska betraktas som normalt.

Bukförstoringen brukar kunna ses från ungefär femte veckan. Det första man ser är vanligtvis en breddning över de bakre revbenen och därefter ett ökat bukomfång. Från ungefär femte till sjunde dräktighetsveckan får de flesta tikar en sparsam, icke illaluktande flytning. I och med att tiken blir dräktig bildas en slempropp i livmodermunnen, vilket har till uppgift att skydda livmoderns innehåll mot bland annat bakterieangrepp. Det är denna slempropp vi kan se, framför allt när tiken har kissat och reser sig upp igen. Det blir då en liten sträng av slem, som rå äggvita, i vulvahåren. Detta är ett säkert tecken på att tiken är dräktig.”
Så jag är absolut säker på att hon varit dräktig, frågan är om fostrena har absorberats el resorberats el om de helt enkelt är få el t om lite luriga?!
Vi har hela tiden också tänkt att valparna kommer den 6/6, men på samma sida som ovanstående text är hämtad ifrån står det också ” Om man parar en tik en söndag kommer hon troligen att valpa på söndagen nio veckor senare.” Och vi har tänkt att hon parades en söndag, och det är rätt men det beror på att det var påskhelgen….så nu fick hon plussat på tiden till den 8/6 OM hon har dem kvar vill säga.
De senaste dagarna har hon varit piggare och fast hon flåsat och varit tung har hon ändå sprungit och skuttat lite mer än tidigare. Kan tikar liksom vi få lite extra energi när det närmar sig tro?
Den som lever får se!
Lite bilder från idag bjuder jag på nu:


När sen Ängla närmade sig Kanel, tycker Kanel att hon är rätt äcklig, men alla andra vill ju se hennes mage, så även det lilla svinet kanske? 😆


Imorgon ska vi på vår första student uppvaktning för i år….Bengts och mitt fadderbarn Rasmus är den glada studenten 😀 Tänk, så länge sen han bara var en liten parvel…Nu är han färdig för yrkeslivet och stolt innehavare av körkort.
So long Everyhopa!

22 thoughts on “Bästa vänner el inte?!

  1. Spännande att se om det blir några valpisar. Om inte, har hon då fått ”missfall”? Hur funkar det på hundar? Det kanske bara är en bebbe?
    På ett sätt skulle jag vilja ha valpar på Elsa, men jag tror att jag skulle få problem att lämna dem ifrån mig. Inte så kul om hon får typ 6 stycken eller så! Det blir lite trångt här hemma då.
    Ha underbara sommardagar!
    Kram

    Gilla

    • Tydligen är det inte ovanligt att fostrena ”sugs” upp av kroppen. Så det är ju inte missfall på det viset som hos oss människor. Flytningen är ett säkert tecken på dräktighet, men om fostrena absorberats el resorberats så har hon ju varit dräktig, men det säger inget om ifall det finns valpar kvar 😦 Men jag lever på hoppet ett tag till 😉 Förstår att det skulle vara svårt att sälja valparna sen, man vill ju att de ska få det bra….och var har de det bäst om inte hos matte?! 😆
      Ha det så gottit i värmen ♥
      Kram

      Gilla

  2. Vaddå…söndag i påsk eller söndag en annan vecka…är det inte samma sak? Eller är jag trög? Hoppas, hoppas att hon är dräktig. Du tror inte att all den där pälsen kan luras? Jag menar..på Rut hade det ju synts mycket tydligare…..*försöker hitta orsaker* . Men Annika är ju van..kan inte hon känna och se bättre?

    Kram

    Gilla

    • Jo, men det var en röd måndag och tisdagen därpå och inte alls en vanlig söndag som vi tänkte….Är du med nu? 😉 Besked från Lomma än? Annika är van och konfunderad….Hon har klämt och känt men det är en vetenskap det där….Jag har också provat men det kan lika gärna vara tarmarna 😯 Vi får som sagt se…..

      Kram

      Gilla

      • Jag har inte hört ett ljud från Lomma 😦 . Tvekar faktiskt för att åka till Hörby nästa fredag. Känns rätt meningslöst i nuläget….Du vet att han inte har velat lägga sig i pligget….ok…nu lägger han sig…men sen är det lögn i helvete att få honom att resa sig…likadant i plägget.. 😦 Känns lite olönt just nu! Jag jobbar stenhårt nu med utg.ställning – fokus – ligg – sitt och sen extern belöning bakom. Det går bra så länge vi är själv…Idag provade vi tillsammans med Penny…nänä, då sätter han inte sig… Det känns som han är osäker och inte riktigt vågar…precis som att han tror att det blir fel om han sätter sig…..Jaja…det är ju så här det är att träna vovve!!!

        Gilla

  3. Håller tummarna för att Kanelen ändå bär på puppisar.. Ja vi tror ju att även vår Irma resorberat ett valpgäng.. det föddes EN levande valp.. och tiken var tjockare än förra gången då det blev tre.. :-/ inte lätt att förstå sig på. Men en enda liten valp märks juknappt heller. Nästa gång gör vi nog ultraljud igen – som jag avstod från denna gång.
    Jag brukar tänka datum för parning plus två dagar två månader senare..då bör valparna komma.. Men visst kan det skifta. Lycka till!! Gulligt marsvin!!

    Gilla

    • Ja Irma var verkligen stor på bilderna, så när lille Harry kom till världen kändes det lite skalt. Men jag gick upp 30 kg och mitt barn vid det tillfället vägde 2.1 kg, så storleken kanske inte spelar någon roll på riktigt 😉 2 mån plus 2 dagar blir den 8/6 (kollade precis almanackan) 😉 så det verkar stämma.
      Visst är hon söt lilla Ängla, men jag vet inte om Rut eg vill hulda om henne el om det vattnas i munnen…..Vågar inte lämna dem själv iaf.

      Gilla

  4. Den som lever får se. Håller tummarna för att hon klämmer ut någon valp iaf. Min Dixie såg man inget på öht & hon klämde ur sig NIO valpar..så ge inte upp ännu.

    Sött litet svin i det ”vilda”=Vildsvin*asg*

    Kram

    Gilla

    • Jag älskar dig nästan Marie för att du varit med om att det inte syns…Nu kan jag börja hoppas igen 😉 Hellre nio än inga alls, men 2-5 hade räckt för att göra mig nöjd 😀

      Det ända VildaSvin jag kan med ♥

      Kram

      Gilla

  5. Vi väntar med spänning om Kanel har något i magen…

    Rut o Ängla ser ju helt underbara ut tillsammans 😉
    O Kanel som ligger o solar magen 🙂
    Ha en fin dag o kram från oss

    Gilla

  6. Hoppas där är några valpar 🙂
    Ett teckan brukar vara att när det närmar sig så tappar dom pälasen runt spenorna så att valparna ska komma åt dom bättre.
    Dom brukar även blir större, spenorna.

    Håller tummarna för att där är 😉

    Gilla

  7. Det klart det blir valpar!! Det är vi ju alla inställda på 😉
    Hoppas och tummar hålls hårt!
    Underbara bilder du tagit på ditt djurgäng 🙂

    Kram till er alla och en extra till Kanel!!

    Gilla

  8. Åh, en liten griseknoe! Jag bara ÄLSKAR Marsvin och deras små mysiga ljud.♥♥♥
    Jag tror också att det kanske bara är en valp eller ett par, då blir hon ju´ inte så tjock. Söta kanelhunden skulle få sååå söta valpisar! ♥

    Gilla

  9. Ja, 63 dygn är det vanligaste antalet dgr efter en parning och jag räknade det till den 8/6 men böjde mig för er tro på dn 6:e så jag inte missar det hela – ska ju iväg igen….=-/
    Sen parades hon ju två omgångar eftersom Exton inte fick till en hängning första daten – o inte andra heller men vi som satt närmast – jag och annika – kan intyga att allt tydde på att det hela fullbordades ändå – mer än en gång när dessa båda ”oskulder” väl fick till hur de skulle göra =)

    Skönt ni verkade ha det på husmorssemester! Bra – det var ni värda! Och vem sa att ni var tanter och inte pinglor?!

    Ha det toppen loppen

    Ingi

    Gilla

Sjung ut!

