Blogg torka

I lördags gick jag och tjejerna på låååång promenad. Den var så lång att jag slocknade kl 22 redan och lämnade en ensam besviken sambo i soffan 😉 Färden gick genom vitsippor, på kullar, bäckar och ängar. Bitvis också på asfalt. Tror ni det är den isländska vulkanens fel att himlen såg ut så här då?
Jag är en sån där underbar 😳 mamma. Har precis läst ur Bröderna Lejonhjärta för minstingen och han grät så tårarna sprutade. Skulle jag ju fattat, han är ju en medmänsklig mjuk liten pojke…Han tycker boken är DÅLIG! ”Vi ska inte ha sådana dåliga böcker mamma!”, säger han medans han snyter ut några kilo snor i en bit papper. Jag förklarar att det är bara i början boken är sorglig, men det bryr han sig inte alls om, han har bestämt sig. Boken är inte sorglig, den är DÅLIG!!! Så det så. Minns när Mikaela var liten och vi hyrde filmen om Lassie……medans Lassie spolades bort i forsen, efter att ha räddat sin lillhusse ur vågorna, bölade Mikan som en stucken gris ” Och DU mamma, DU som sa den var bra!” Man kan lätt få för sig att jag har lite dåligt omdömme?! :mrgreen: 😉
I går var jag på Star Hotell i Lund på foderföreläsning av Royal Canins nya utbud. Spännande och intressant. Efter föreläsaren Bo Edoff, så tog Fredrik Steen över microfonen. Han vart förvånad över att de som söker till hans program Hundcoachen, så är det bla Lagotto, Jack Russel, Grand Danois, Amstaff blandningar och Chiuaua *stava* som är överrepresenterade. Bit statistiken leds av bla sistnämnda lilla hund, vad kan det bero frågade Fredrik? En kvinna med engelsk Tony Irving brytning svarade ” De eär juu såo småo och ville syntes, det eär nog preacis som med den lille mäen!” 😆 😆 Jag skrattar bara jag tänker på det, det lät så himla roligt och budskapet blev ännu roligare iom hennes brytning!
Nu vill jag veta, varför tror ni att små hundar oftare är på kollisions kurs med omgivningen än modell stor? Spännande att läsa…..Det finns alltså inget facit, bara funderingar….
På fredag åker Mikan och jag till Örkelljunga och Klippan för att besöka deras jordbruksgymnasium. Spännande, både att se ställena men framförallt OM vi hittar dit :mrgreen: 😛

9 thoughts on “Blogg torka

  1. Småhundar som skäller och bits är ett ständigt återkommande samtalsämne bland mina hundkompisar och vi tror lite såhär: Mindre hundar måste vara lite ettrigare mentalt för annats försvinner de ju helt i en värld där de flesta andra är stora. (Flera raser är även avlade för att lättare ge skall.) Många köper hund, fast de egentligen inte vet så mycket om hund (mode, ”alla andra har” sällskap till gamla tanter mm) och då blir det ofta mindre modeller. Större hundar får sällan utrymme att bete sig lika illa och om dom gör det brukar de inte få följa bland folk. Jag har massa fler tankar, men jag tror jag nöjer mig såhär =)

    Gilla

    • Precis som lille smau mäen alltså 😆 Sant, om en stor hund hoppar tex när man får gäster, går ju folket omkull + lite smutsiga kanske…men en liten gör ju inte så stor skada…även om det är irriterande att ha en fyrbent jojo framför sig 😮

      Gilla

  2. Ja man började nästan bli lite orolig när du inte bloggat på så länge.
    Jag tror det handlar om att många av köpen av små raser inte är helt genomtänkta. Man är inte lika noga att aktivera dom, de nöjer sig med en runda runt huset…..hör man allt för ofta. Och inte lika noga med regler och lydnad som man är med större.

    Gilla

    • Vädret har varit för fint för att sitta vid datorn, när kvällen har kommit har jag inte orkat 😛 men jag lovar bot och bättring 😉 Ligger nåt i det du skriver helt klart!

      Gilla

  3. Du får nog skicka barnen i terapi. Jösses… Bröderna Lejonhjärta och Lassie kan ju ge men för livet. 😉

    Angående småhundar tror jag en del av problemet är att uppfödarna högaktningsfullt skiter i mentaliteten. De avlar på allt i rätt storlek. Osäkra och rädda hundar faller inte bort ur aveln som de förhoppningsvis gör ganska snabbt på en större ras.

    Gilla

    • Har ställt mig på kö, jag ska gå i terapi för att sluta skrämma små barn och barnen för att förhindra men 😆 😛 Det har jag inte tänkt på med aveln, men det känns ju absolut rätt det också.
      Stackars småhundar…….de har f*n alla oddsen emot sig 😆

      Gilla

  4. Jag har gjort samma tabbe med mina barn…..dom grät ikapp till filmen om valarna Sammy och Sally!!

    Små hundar ja det är ett äventyr när man möter småhundar i skogen….eller rättare sagt dom tvåbenta i snöret. Lydnadskurs vore kanske bra för en del av dom.
    Men sen har vi en del som har småhundar som är så duktiga och väluppfostrade så en annan får gå in bakom träden i skogen med sina ”monster” och skämmas!!!
    Jag alltså!

    Väskan har jag klickat hem på fujidirekt.se
    Tyckte det var en kul grej, inte så dyr heller!

    Här hos oss har just nu snö som virvlar utanför fönstret, vulkan askan ser vi inget av ….tror jag!
    Kram

    Gilla

  5. Men all min erfarenhet av ”litenhundsomanserattanfallärbästaförsvar” så har jag inte kommit sanningen närmare….
    Teorin att småhundar oftare innehas av ovana ägare som inte gränsar ligger det säkert en hel del i. Frågan är om hunden själv vet att den är liten och tycker att den måste försvara sig på det enda sätt den kan?? Jag vet inte…
    Skällandet som småhundar ofta ägnar sig åt är väl rasbundet i många fall. Jag har ju en liten här hemma som inte skäller nåt direkt…..
    Tror rätt mycket på att man glömmer att uppfostra en liten hund och släpper igenom mer ”dom är ju så små”…tills det blir outhärdligt och hjälp måste sökas….

    Gilla

  6. Exempel på dåligt betyg för en mamma är när man är nördig slash jobbig! hahahaha.
    Bloggtorka har vi nog alla ibland. Då ska man fylla ut med lite nonsenshumor! Finns mycket skoj på http://www.skrattnet.se.
    Ha det gott i det riktigt apriliga aprilvädret!
    Kram Janeth

    Gilla

Sjung ut!

