Att nyttja en underbar vårdag fullt ut!

Ja då tar man en Oskar och två hundar på tur ner till byn redan på fm. Då kommer man hem lagom till att vila middag en stund. Stunden varar mellan halvtolv och halvfyra, så att det mesta av dagen har gått. Vaknar efter luren med huvudvärken fortfarande bankande bakom pannloben och inser :KAFFE! Jag har inte druckit koffeinkaffe, eftersom jag inget koffeinkaffe har hemma. Ringer in och begär en tvångsfika av Annika, dricker kaffet svart 😮 Japp, annars ska det vara mjölk i, men t om utan slinker det ner. Huvudvärken börjar ge med sig, så att jag kan börja tvätta, förbereda maten (grillat blir det) och så promenad med hundarna. Med på promenaden tvingar jag B och O med orden : inte kan man sätta sig framför TVn redan, en så här härlig dag 😉 Sen blir det lite tränande i trädgården också minsann,,först ut är Ruthunden. Det blir vittringsträning, positionsträning, metallapport och rutan. Sen hinner vi med ett helt program i tvåan också. Kanel fick träna att ta lösrulle. Det gick bra, väldigt bra t om….när hon tänkt en stund. Och hon tänker HÖGT…tur att huvudvärken var botad. Nu sitter jag här, pigg som en mört och vaktar tvättmaskinen. Tänker vara uppe så länge som möjligt, så jag kan nyttja morgondagen lika fullt ut som idag, det ska ju vara fint då också 😉 Nej för bövelen, i säng med sig nu så jag kan njuta av dagen på riktigt!

19 thoughts on “Att nyttja en underbar vårdag fullt ut!

  1. Det är nog det Finska vemodet som gör att finnarna ofta måste tänk lite…
    För inte kan det vara så att de bara gör vad de själva tycker är en bra idé?
    Jag har iallfall turen att ha en Finne som tänker tyst… 😉

    Gilla

    • Turen? Nä, du måste göra något speciellt, BERÄTTA!!!!! Kanel är tyst annars, inte så skällig av sig, däremot när mna kelar med hennee el kommer hem efter en stunds frånvaro, går babbel knappen igång. Och när hon tänker…… 😮 DÅ ser du Jea, då går någon annan knapp in, frustrations skall kan man väl kalla det för.

      Gilla

  2. Jag blir galen….skrev en hel novell här innan o helt plötsligt börjar allt att rulla här o det var bara att stänga ner….o nu orkar jag inte skriva om allt. Säkert ditt koffeinfria kaffe….man måste ha koffein i kaffet. Hoppas du fick njuta av denna dagen iaf….

    Gilla

    • 😈 det är väl bara så typiskt?! Har hänt mig så många ggr att jag nästan alltid kopierar kommentaren om i fall att.

      I dag har jag njutit dubbelt så mkt och startat dagen med en 😮 balja kaffe 😆

      Gilla

  3. Hej kompis!
    FASEN VAD TIDEN GÅR, REDAN LÄNGE SEDAN VI TJABBADE – oj caps locken va på förlåt menade inte att skrika….
    Helt slut efter en vacker dag. mitt ena äppelträd är rejält tuktat, väskan e packad och en massa annat har hänt – vi får ta det på luren, men på torsdag ok?!
    Kramen o pussen till Nelen (verkar hon annorlunda? Exton undrar)

    Gilla

    • Har du t om tuktat äppleträdet?! 😆 Du är otroligt effektiv. Det gör inget att du skriker, brukar också ha caps lock intryckt, otroligt enerverande om man ska skriva om om allt igen 😉 Nelen är ju alltid seg efter löp, så annorlunda är hon, men inte mer än hon brukar vara annars efter löp. Jag känner på henne och hon har gått upp i vikt, fast över revbenen 🙄 så det räknas nog inte 😉 HOn är trött…..
      Längtar efter att höra din röst på torsdag, det går långt mellan ggr, men å andra sidan pratar vi länge då 😉
      Hoppas du har det bra Fredrika 😆 :mrgreen: 😉

      Gilla

  4. Ok, nu blir det kanske lite långt…
    Faktum är att det är nog inte ”bara” tur. Det är nog en av de få saker jag lyckats lära Dino att han inte får.
    När vi bestämde oss för en spets var jag livrädd för att få en skällig sådan, så vi gick in hårt för att stävja det redan när han var valp. Det började vid ensamhetsträningen. Han skällde av lycka när vi kom hem när han varit själv en stund. Då sa vi ett kort bestämt ”Nej!” och sedan hälsade vi inte.
    När han däremot Ylade (som inte alls är ett jobbigt ljud i mina öron, utan bara gulligt) av lycka uppmuntrade jag det: ”Bra! Duktig! Kan du yla?!” Ganska fort insåg han att det var Yla man skulle göra och inte skälla. Och dessutom fick vi cirkusnumret ”kan du Yla?!” på köpet, vilket är MYCKET uppskattat bland byns barn.

    När jag tar fram klickern blir Dino otroligt taggad/uppspelt och när han inte bjuder på det jag tänkt mig och inget klick kommer skäller han ofta det där gälla frustrerade skallet. Då säger jag ”Nej!” lägger ifrån mig klickern och går därifrån. Skall blir därför det samma som att inget roligt händer.

    Tyvärr har han sista året börjat skälla en del när han är själv ute på tomten och det är svårare att stävja då man inte är med honom. Han skäller även om vi tränar ihop med andra och han blir uppbunden och jag hjälper någon annan. (otroligt irriterande) Men det har jag inte riktigt tagit tag i ännu om jag ska vara ärlig. Jag har så få att träna med, så det blir rätt sällan så då känns det som att det är annat jag vill träna på än att koncentrera mig på att han inte ska skälla.

    Gilla

    • Långa svar är bra svar! 😆 Då gör du i princip så som jag gjorde i början av vår träning, som jag sen släppt på. Fast jag lade inte undan klickern, jag vände ryggen till henne och inte föränn hon sökte upp mig, tyst, el hon varit tyst en stund vände jag mig om och provade igen. Faktum är att jag har tagit upp det igen nu iveckan…..Det är svårt med skall i trädgården om man inte själv är ute, men så länge det inte är okynnes skall, utan mer varning att det kommer någon, är det väl ok. Iaf om amn inte bor vid ett övergångs ställe och det är mkt som passerar under dagen 😉
      Tack för ditt svar Jea!

      Gilla

  5. En jäkla sjukdom den där huvudvärken för man blir totalt handikappad av den. Skönt att du fick riktigt kaffe i dig så att du kunde göra allt roligt under dagen, grilla lät för himla gott. Bra att du ”tvingade” ut B och O på promenad för det är nyttigare än att sitta vid tv:n

    Gilla

    • Huvudvärk, el smärta överhuvudtaget är pest! 😈 Är glad att söndagen bjöd på lika fint väder, annars hade jag grämt ihjäl mig tror jag. Jag är duktig på att ”övertvinga” folk, ibland iaf 😆

      Gilla

  6. Här är ännu ett skall-inlägg! Bearded collie-avdelningen hos oss är absolut för högljudd. Nike skällde när hon blev upphetsad – och det blev hon. Twitter skäller när hon blir frustrerad. Och det blir hon när det inte går fort nog. Fort nog betyder NU (eller nyss). Ska prova Jea § Dinos teknik, tack för det!

    Gilla

Sjung ut!

