Still alive and kicking

Inte har jag legat på latsidan, bara inte haft tid med datan. I lördags fyllde vår förstfödda 17 år :O Jag vet, är själv förvånad 😉 I söndags fick vi kärt besök av Ruts kullsyster Lillan…..Det var en svår flirtad brutta tyckte Rut 😛
I går var jag och Cecilia i Halmstad och lyssnade/tittade på träning som Fanny Gott höll i (klickerklok.se) och jag blev inte ett dugg besviken. Tvärtom så blev jag både inspirerad och fick en massa nya träningstips med mig hem *gillar* Även lite nya leksaker till Pälsklingarna blev det Egentligen tycker jag att de var lite dyra, men full av inspiration och träningslust så hostade jag fram pengarna utan att blinka 😉 Mina leksaker har en liten boll monterad i änden av fårskinnet så att man även kan kasta den lite längre. Inte för att jag tror det har betydelse när det gäller min redan värdelösa kastarm 😛 Nu tänker jag skriva ner lite övningar som Fanny gick igenom, mkt för min egen skull. Ni som vill fara till Blåkulla och inte är intresserade kan sluta läsa nu 😉 Glad Påsk på er önksar vi! Här följer beskrivning så som jag uppfattade och tolkade Fanny.
Framåtsändande till rutan:
Om hunden inte verkar ha förståelse för rutan, stannar innan, vänder upp mot föraren innan nästa ”kommando” dvs stanna kan man träna så här: Sänd hunden till target på nära avstånd. Utan att säga något vänder du upp hunden mot targetne och håller i halsbandet. Hållandet och släppandet blir en signal för hunden att springa framåt. Om hunden brukar vilja vända upp mot dig, så använd inte klickern i detta läget, signalen av den får hunden att vända upp. Kasta en boll över huvudet på hunden INNAN den nått targeten. Om hunden vrider huvudet (på väg att vända upp) till hö, kasta bollen med den vä hand så den kommer lite från vä sida och vise versa om den vrider mot vä. När hunden kan springa en lång sträcka på detta viset utan target, ställ upp konerna så att hunden springer igenom dem, utan hjälp av target. Bara rikta in, håll halsbandet och släpp och belöna med boll över huvudet.
Apportering: För att hunden ska hålla ett fast grepp, gripa direkt och inte släppa förrän du sagt tack el loss el klickat (dessa tre är signalen för släppandet, inget annat inte ens beröm) kan man göra så här. Träna med annat än apporten tills allt sitter. Hunden ska kunna grip, hålla, hålla stilla och tåla störningar, gå fot mm INNAN den riktiga apporten presenteras. Använd dig av pinnar, leksaker, bestick mm, det är bara din fantasi som sätter gränser. Håll föremålet mellan dina båda händer och klicka när du känner att hunden lägger tyngd bakåt. Har hunden svårt för det så träna dragkamp separat för att få in att hunden flyttar tyngdpunkten bakåt. När hunden griper och håller bra med rätt tyngdpunkt så börja med att släppa efter (fortf. med båda händerna om föremålet) och grip tag igen och klicka. Sen ökar man svårigheten med att släppa med ena handen, båda händerna och olika tidsintervaller. Sen ökar man svårigheten igen med att lägga in störningar, tex godis el leksak. Om hunden släpper, bara ta tag i föremålet och skratta åt hunden som missade sin möjlighet till belöningen. När du anser att hunden är säker i detta så presentera träapporten.
Vittringspinnarna: Gå tillväga på samma vis som ovan, men arbeta i en radie där du direkt kan ta pinnen om hunden snurrar el tuggar på den. Börja om igen.
Vad som också belystes var att träna i korta pass, pausa och träna igen. Även att leken är oerhört viktig.
Nu känner jag mig lite trött *grav underdrift*, så jag får fortsätta en annan dag.
Nu Glad Påsk till er som fortsatte läsa 😉

5 thoughts on “Still alive and kicking

  1. Du är som jag hostar fram pengar från ingenstans när de gäller grejer till hundarna 😉
    Dom där sakerna ser ut som dammvippor 🙂

    Tipset för apportering var guld värt hit…iofs tränar jag inte för tävling men jag grejar på hemma o apporten släpps alldeles för tidigt.

    Vad kul att träffa Ruts syster…även om de var en svårflirtad dam 😉

    GLAD PÅSK!!
    Kram

    Gilla

Sjung ut!

