Biogas anläggning här!?!

Rut hoppar med marginal 😆 Dagens blogg inlägg ska handla om Biogasanläggning.Vi bor ca 200 meter från ett lättare industriområde där man hyr ut lokaler till olika kunder. Lika långt har vi till ett företag som spränger berggrunden för stenkross. Där vill man nu (förmodligen redan bestämt) bygga en biogas anläggning. Transporterna kommer huvudsakligen att ske via väg 11 och förbindelsevägen mellan Siporex & Sydsten. Gissa vem som bor vid förbindelsevägen? MOI 😦 Men jag är inte ensam, här ligger fler hushåll och man håller även på att expandera byn. Det byggs för fullt en massa nya hyreshus, lägenheter och villor från kärnan av byn hit upp mot oss. Så meningen i broschyren där det står ”utanför Dalby” känns inte så utanför Dalby alls om jag ska vara ärlig. Man ska bränna bla gödsel. Vilken stank jag kan tänka mig det kommer att bli, inte bara av bränningen utan transporten dit också 😈 Om någon har någon annan uppfattning el erfarenhet av detta så hojta till!
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

10 thoughts on “Biogas anläggning här!?!

    • Nä, det blir inga fördelar för vår del. Inte ens när de grävde upp vägen utanför för några år sedan, fick vi njuta av bredbandet de grävde ner. Det känns just nu som det är mest negativt med detta 😦

      Kram

      Gilla

  1. Blir inte förvånad alls tyvärr..dom bygger ju nya hus & lgh så då måste dom väl bygga något vedervärdigt så att folk betalar svindyra hyror för att inte kunna vistas ute…
    Jag är väldigt positiv……

    Gilla

    • 😆 Jag hör att du är lika positiv som jag 😉 Undrar om de som bygger lgh och husen är infade? Tror inte det faktiskt…Likadant undrar jag om Veberödsvägen är infade…Man får väl gå dit och lyssna, sen agera efter vad som sägs där, men det känns som det redan är bestämt. Hoppas jag har fel.

      Gilla

  2. Undrar om dom räknar er som företag eftersom ni inte, som det verkar, räknas med i byn. Tycker det är ganska tanklöst att planera på det sätt som dom verkar ha gjort. Man får hoppas att det löser sig till det bästa.
    8) Kjamkjam

    Gilla

    • Visst undrar man! 😯 Hela byn är ju faktiskt eg berörd, så varför man inte gått ut till hela Dalby med denna informationen är också en gåta. Dalby expanderar uppåt här, bygge är planerade och till viss del påbörjade, så varför inte sätta anläggningen på en åker mitt ute i ingenstans?! Men jag tror, det finns färdiga vägaroch kostnaden för att koppla el,vatten osv blir ju lägre om man inte måste dra det flera mil. Jag ska vässa armbågarna till mötet på tisdag 😉

      Kramen

      Gilla

  3. Det där lät inte så bra 😦
    Har då ingen erfarenhet av detta men jag kan iaf tänka mig att de inte blir så kul.
    Det känns ju som de blir förstört för er som ska bo där.
    Ibland vet man inte riktigt hur dom tänker…hoppas de ordnar sig.
    Kanske ni kan protestera om de visar sig vara nåt helgalet.

    Ha de bra o kram från oss

    Gilla

    • ja, vi får väl först höra vad som sägs och sen vässa armbågarna….förhoppningsvis inte 😉 men ofta är ju sånt här redan bestämt när mobben får veta vad som är på gång.
      Värdet på husen här kommer ju att sänkas, inte kan man heller hänga ut tvätten, om man inte gillar den doften alltså 😛

      Ha det bra! Kram

      Gilla

Sjung ut!

