Pinnplockning i spåret

Fler än jag som längtar efter vår och sommar?! 🙂 Jag fick en väldig massa tips av Lotta med hur Rut skulle kunna få upp intresset för vittringspinnarna i spåret. Av de tipsen valde jag ut den där jag skulle strössla en gång med pinnar och belöna som sjutton rent när Rut hittade pinnar och strunta i dem hon inte hittade. Rätt omgående gjorde jag så, men nu har det gått en tid, kanske en vecka, sen vi gjorde det. Trots det, så tog jag en chansning och la ut tre pinnar och ett slut i ett spår i dag. Spåret hade bara en vinkel (som ett L) eftersom målet var pinn intresse i första hand. Och vet ni? DET FUNKADE!!!! 🙂 😀 😛 :mrgreen: Hon tog upp varenda pinne och lämnade dem till mig *glad* Spårandet var väl iofs inte så rent, hon fladdrade rätt mkt, men kan det vara så att spåret lättar ”flyttar” sig vid vind när de spårar på skare? Det var vinstilla när jag lade spåret nämligen, men blåste lite när vi sedan gick det. Jag upplevde att hon jobbade hela tiden nämligen.
Detta var en lycklig händelse av en oplanerad handling. Jag åkte ut till Åsa & Johan efter 8 för att köpa klickers till mina pälsklingar och återlämna klicker filmen. Vi bestämde oss för en promenad och då tänkte Johan lägga spår till Svante. Otroligt, men jag hade både sele, lina och pinnar i bilen så då kunde ju jag också lägga ett spår. 😛 Så två och en halvtimme senare var jag hemma igen efter mitt ”lilla” 🙄 ärende. Det här gör vi fler ggr*tummen upp* På promenaden fick vi sällskap av ytterligare två tikar, en basset och en BC (tror jag). De samsades så fint om skogen så alla 5. Johan gjorde dock sitt bästa för att försöka bryta några ben. Först halkade han på isbanan kring grinden, men benen höll. Senare provade han att fastna i en snöhåla med ena benet, men även där höll kroppen 😉
Igår var jag och Kanel på bruksklubben och tränade. Hon är väldigt duktig och favvo belöningen igår var lek med liten Anki. Hon var helt tokig 😆 Det lite svåra med Kanel, tycker jag, är att man kan inte träna samma sak för många ggr. För många ggr är allt över 4 repitioner. Fast att jag förändrar momentet och flyttar längre ifrån, el lägger ut störning osv så märker man att nu är det dags att sluta innan hon går på bete. Någon som har något revulotionerande tips? Vi blev betittade under frittfölj, och jag har lyckats rätta till min vä axel, så den inte åker bak vid helt om och hö svängar *bra*. Däremot går jag gärna med blicken riktad neråt, nu ska det tränas på högburet huvud minsann 😛
Kanel har fått en ny matskål. Eg är det en anti-spill vattenskål i rostfritt, men den tjänar sitt syfte bra med att Kanel inte kan äta upp maten innan jag hunnit vända mig om. Kan rekommenderas till er som har snabb ätande hundar. Hon har också fått en plakett från rasklubben som en uppmuntran till att hon ”arbetar” och för att hon tagit LP1. Det blev vi så klart jätteglada för 🙂
Ha det bäst everyhopa!

8 thoughts on “Pinnplockning i spåret

  1. Åh, vad kul det låter. Jag längtar ut i spårskogen, jag också. Kan inte vi få följa med om vi lovar att inte äta upp någon. Vi kan till och med lova att inte gorma någon i öronen, tror jag.
    Bassetens ”syster” är en blandis, Sally. Visst är hon supergullig! Svantens Johan är också gullig, men klantig…
    Nu börjar det dra ihop sig till vår kursdag. Får kanske gå ut med hårtorken; snön ligger fortfarande hård på appellplanen.

    Svar: Ska jag komma över med min hårtork och ge förstärkning i kampen mot snön? 😆 Jag längtar så må du tro. Sitter och filar på en presentation, inte helt lätt att veta vad som ska med där inte. Så klart får ni hänga på, vi är då inte rädda för gorm i öronen, finns ju earplugs you know :mrgreen: Vi är inte så duktiga att vi planerar kan jag meddela, ett sms kl 7.30 med förslag om date strax efter 8, så går det till 😯 på ett ungefär.

    Gilla

  2. Kul att det funkade! Men du… skarsnö, låg pinnarna på snön, så att hon såg dom?

    Svar: Pinnarna smälte ihop med naturen kan man säga. Slutpinnen fick hon syn på, det såg jag. De andra tre hamnade nere i gamla spår, så min uppfattning är att dem såg hon inte.

    Gilla

  3. Åh vad roligt med spår! Kul att det gick så bra också. Det där med att träna med högburet huvud behöver jag även jag träna på, kanske en bok på skallen kan funka =)Skoj med uppmuntran från rasklubben!

    Svar: Kommer du på ett bra sätt att gå med huvudet högt så berätta. Boken verkar lite för svår för mig 😆 då skulle jag förmodligen trampa rakt över hunden av att koncentrera mig så på att den rundade skallen inte ska släppa greppet 😆 Det är bra med uppmuntran, för alla både djur och människor 😉

    Gilla

  4. Jaaaaa…jag läääääängtar till våren….men idag kunde vi ta en lång promenad på slingorna…nästan helt snöfritt…och det vid 6 tiden på kvällen…Yeeeeee

    SVAR: Ja man blir glad för det lilla numera 😆

    Gilla

  5. Visst sjutton längtar jag till spårsäsongen….suck…men den är fortfarande LÅNGT borta här uppe i helvetet 🙂
    Jag tror faktiskt att spåret kan ha flyttat sig, jag brukar se när Hilma fladdrar iväg så är de nog så. Ändå klarar dom ju spåret.
    Det där med Kanel känner jag igen med Alma, hon vill inte heller hålla på länge…Hilma kan hålla på hur länge som helst 😉
    Tipset jag fick ang. Alma var att helt enkelt pausa 10-15 min o fortsätta sen igen. Jag brukar ju träna dom på konster hemma nu när vi måste sitta inne o glo så mkt 😦
    Men Alma brukar till slut gå o lägga sig eller hämta en leksak.
    Hilma däremot är taggad o slutar inte i första taget!

    Det kan jag tänka mig att ni blev glada för Kanels plakett 🙂
    En fiffig ide med matskålen.
    Ha de bra o kram!!

    SVAR: Stackars dig där uppe i helvetet :lol:fast jag trodde där var varmt? *idè* Aha, helvetet har frusit till is 😈 Kul att vi har en av varje sort, Hilma och Ruthunden verkar lika och Alma och Kanel 🙂 matskålen är kanon, slipper jag att kasta mat i trädgården både morgon och kväll, en gång om dagen kan ju räcka tycker jag.
    Ha det gött! Kram

    Gilla

  6. Tänk om jag kunde vara sådär driftig, jag är laaaaaaaaaaaat…det tycker både jag och Vira 😉

    Hoppas du mår bra, saknar dig :o)

    Kram I
    Svar: Du är inte lat, bara lite……..mindre på gång?! 😉 Saknar dig också, men det är tur du tittar in litenu och då och lindrar abstinensen. Bloggat har du inte heller gjort med någon ordning? Man skulle ju kunna tro att du har ett liv 😆
    Kram på dig goaste I (Puss till Vira såklart)

    Gilla

Sjung ut!

