Lång tunga


Världens mest svår fotade hund måste vara Kanel :mrgreen: Hon pendlar med öronen än hit och än dit och ser allmänt plågad ut. Räcker tunga åt fotografen *moi* gör hon också 😆 Fick repetera lite photoshop från i torsdags, så då färglade jag hennes tunga, när hon ändå skulle ha den ute 😈 Hållt tummarna hela dagen har vi gjort för delar av N kullen som ställdes ut i Hässleholm i dag.
Och det hjälpte, för samtliga fick visst jättebra kritik och Albin blev BIR & Bless blev BIM. Annika måste ha varit jättestolt 😀 I morgon ska Marie ställa Rocky och jag tror Annika ska ställa någon annan av kineserna också men vet inte vem. Iaf så håller vi samma tummar för dem, det funkade ju 😆
Rut har också blivit plågad av fotografen idag Sen fick hon ett lila namn ben i halsbandet av Photoshop. Men jag kan inte redogöra för hur det gick till 😯 jag bara tryckte runt och så vips, funkade det.
Och här är bilden som skickades till farmor Lotta & mormor Annika

Visst är den cool?!
Rut, Kanel & jag har varit i stenbrottet och spårat samt gått en promenad. Spårandet gick bra, men intresset för pinnarna funkade inte i spåret för Rut. Hon är super nällad hemma, men i spåret verkar det som att hon gillar så mkt att spåra att det som ger gottis utdelning annars inte är lika spännande. Iaf fick hon en snusburk med riktigt gott godis i *läs kattmat* vid slutapporten. Kankse en minnesbild värd att ta med sig till spåret nästa gång? När vi sen gick på promenaden så ”tappade” jag en pinne, som jag ville att någon av dem, skulle hitta på vägen tillbaka. Rut hittade den men Kanel tog den i munnen och avlämnade. Hur kan det nu bli så? När det är Kanel som haft bry med apportering. 😛
Ja inte är hon lätt att fota lilla Nelen, men attans så söt. Nu har underullet kommit tillbaka på henne, så nu ser hon inte fullt ¨så valpig ut.
Ha en skön helg!
P.S Anna Bergendahl i melodifesten var jättebra! Hoppas hon får gå vidare och representera Sverige! D.S

16 thoughts on “Lång tunga

    • Sussie: Ja det var tur att det var i dag äntligen 😆 Har ju haft bry att hålla ordning på din dag ju 😛

      Cathrine: japp, ibland blir det bara bra 😀

      Lotta: Varsågod! 😉 Är så nöjd att tummarna hjälpte 😛

      Gilla

  1. Har du provat apportstig? Dvs du går en kort sträcka på en väg/stig och ”gödslar” med spårapporter, kanske var tredje meter, och så blir det riktig högvinst för alla hon tar upp? Bry dig inte om de hon inte tar upp utan gå stigen flera gånger fram och tillbaka.

    Ett annat alternativ är att rigga en apport med snöre i spåret. Antingen har du en medhjälpare som drar iväg pinnen precis när hon framme (tänkt på vindriktningen så att hon inte får assistenten i näsan) och hon får inte ta den. Eller så riggar du ett lååångt snöre (dagen innan) som du själv kan dra i. Pinnen ska alltså försvinna framåt från hunden sett, när du är bakom, så det krävs lite träd och annat för att det ska funka, och snöret ska inte ligga på marken.

    Ytterligare en variant är att binda fast pinnen med ett snöre (ca en meter) i ett träd så att hunden får kämpa för att få loss den. Men det bygger ju på att hunden faktiskt tar pinnen, och dessutom gillar att kampa. Den varianten har Karlsson gått igång rejält på och är nu mycket mer noggrann med pinnarna!

    Hjärntvätt, med pinnplockning i köket eller på gräsmattan, låter ju som om du redan provat, men kanske kan vara värt att repetera?

    Sen kanske inte godis är det optimala som belöning för pinnarna? Karlsson vill ha både godis och latexpip, men måste han välja så blir det pipen! Iza däremot tyckte det var jättejobbigt när jag försökte leka vid apporterna och struntade medvetet i dom för att slippa uppehåll, hon ville bara spåra. En snabb godisbit och sen fortsätta var modellen för henne. Det gäller att anpassa efter den hund man har.

    Så; det var lite ur tipsbanken! 🙂

    (Och Anna Bergendahl var verkligen bra!)

    Gilla

    • Lotta: TACK!!!! för alla tipsen. Jag valde direkt ut förslaget med strösslade pinnar på en stig. Och när väl hittade en så gick det faktiskt riktigt bra. Jag ställde inga krav på avlämning i detta läget utan vill mest att hon ska förknippa pinnarna med något bra och det braiga sker om hon tar dem i munnen! Man behöver många olika infallsvinklar 😆

      Gilla

  2. Tack för besöken i min blogg. Så skoj att det blir agilitykurs nu. ”Agility på enkelt vis” är en av böckerna som ´jag läste i början. Den tyckte jag om. Det finns så många olika kontaktfältsbeteenden att välja på. Det viktiga är att det passar hunden. Jag vill att Viggo ska vara aktiv och trampa tydligt med tassarna. Att bara stå stilla är inte hans stil… Lycka till!

    Gilla

  3. Bilden är verkligen crazy 🙂 alltså den med ögonen 😉

    Visst var Anna bra…har dock inte sett alla men hon var bäst!!!
    Knepigt med pinnen…verkar som dom samarbetade där 😛

    Kram från snöiga Umeå 😦

    Gilla

  4. Så fint det blev i DEnnis rum! Hoppas att han blev glad. har provat att ringa men fått er svarare – men lämnade inte medd. sen har jag haft besök=) Malin och jag satt med gott kaffe i solen i uterummet medan Cessi o Exton var i trädgården och lekte sk.ten ur den sista snön=) Muy nice. Sen har det rullat på hela dagen, med en liten Tupplur!! jo det e sant jag skulle bara och somnade som en stock=-0 Inte likt mig men skönt var det.
    Hoppas vi kan snacka snart – miss ya girlfriend
    Kram

    Gilla

  5. Tina & Viggo: Toppen! Då ska jag låna den på bibblan meddetsamma! Tror inte heller det är Ruts stil att stå stilla, men jag blir ändå förvirrad över hur man aktivt trampar på kontaktfältet. Men det lossanra kanske med boken och lite lärande 😉

    Helena: Våren vill inte komma till umeå riktigt än märker jag?! Nu har det töat och regnat i helgen för att komma snö i dag igen 😯 Svårt att bestämma sig 😈 Anna är bäst so far tycker jag! Vilken röst från den lilla kroppen alltså!

    Ingi & Exton: 😯 det var verkligen inte likt dig att vila på dagen! Men du jobbar så mkt. Sen den chefen som bor i ditt hus, hon är inte heller att leka med 😉 Alltid igång med nya projekt är du! Hurra för tupplurer 😀
    Jag har sett ditt sms nu på morgonen 🙂 Låter bra, men vi får prata närmre om det IRL. Vad mysigt du och Malin har haft det i solen, så skönt när man kan slappa och hundarna ändå få sitt liksom.

    KRAM PÅ ER!!!!!

    Gilla

  6. Hej!
    Torsdag nästa vecka funkar om vi tränar någon gång mellan 11 och 14.30 för då kan jag få barnvakt 🙂 Har kollat om vi inte kan vara ute pga. allt vatten så funkar det nog att vara i ridhuset. Hörs närmare.
    Kram

    Gilla

  7. Ewva: Grattis själv 😀

    Carina : Ja det är inte så himla lätt, speciellt inte lapphundar….de kan ju vrida öronen hur som helst 😯 och bli helt ökiga 😉

    Cecilia: Kl 11 passar jätte bra. Toppen att vi kan vara i ridhus om vädergudarna är emot oss 😀

    Lena: Rummet blev verklligen jättefint. Finare i verkligheten än på bild, för då får man en helhet.

    Gilla

Sjung ut!

