Ruthunden, musen och snön


Ruthunden önskar att snön kunde ta slut! Hon får hålla sig bakom den ”hänsynslösa” Kanelsnäckan, att bli översprungen är annars alternativet om hon ligger i täten. En annan fascinerande sak är att Ruthunden trots sin litenhet, sjunker djupt ner i snön. Trots sina försök att hålla en bred stil, dvs hon sprätter ut bakbenen så att en hund till skulle få plats där, sjunker hon ändå ner i snödjupet. Kanelen däremot, trots storleken större, sprätter ut tassarna och gör sig låg och bara flyter fram över snön. Enstaka dykningar gör hon, men håller sig bättre uppe än Rut trots allt.

På dagen morgonpromenad fick hundarna leka med den nyinköpta musen. Ruthunden tog den, vägrade att dela med sig och visste knappt var hon skulle ta vägen för att få ha den ifred.

Hon t om kröp under trätrallerna i cykelskjulet med den. Där har ju då Kanel boat och rean grävt ur under sin förra skendräktighet. Ingen vila ingen ro, där kunde inte musen bo……

Ett varv runt huset för att se om det finns någonstans hon kan gömma den…..Hon t om grävde i snön, men kom nog på att den skulle vara rätt död om hon lämnade den där. Väl inne i huset försökte hon gömma den under dynan i korgen, men då bytade vi med lite torkat vom godis. Nu är musen gömd och för tillfället glömd 😛

16 thoughts on “Ruthunden, musen och snön

  1. Hon är ju för rolig…man ser verkligen att hon inte vet vart hon ska ta vägen med sin mus…ingenstans får man vara i fred:))
    På första bilden ser de ut som Rut har tre ben…vart sjutton är de fjärde benet??

    Ha en fin kväll o kram från ISKALLA UMEÅ!!!

    Gilla

  2. Svårt beslut för Ruttjejen var musen ska vara för att vara i fred. Vilken kanonbelöning/motivation du införskaffat! Gott att Kanel kan gå på snön Här är det fortfarande sjunksnö

    Gilla

  3. Goa Ruthunden!! 🙂 Kul att hon gillar sin mus! Hihi! Hon behöver snöskor så att hon kan hänga med Kanelen över snön!! 😀
    Om Avatar! Jag gillade den mycket trots att min smak annars varken är krigsfilm eller aliens!! En av de få filmer som jag skulle kunna gå och se en gång till på bio!!

    Gilla

  4. Rutantutan med bara tre ben, det verkar vara en tjej med ruter i!
    Jösses vilka problem hon och Dino skulle få om de kamperade ihop. Han har stora problem med var han ska gömma sina gosdjur och då har han ändå inte en annan hund i hemmet att gömma dem för. Jag antar att han tror att vi människor ska sno dem! 🙂

    Gilla

    • Jeannette: Ja de skulle få problem de två om de camperat ihopa. Underminerat hela gräsmattan kanske 😯 Rutantutan verkar vilja hålla musen ifrån vem som helst, musen är HENNES 😆 Men hon går väldigt fint och fokuserat när hon har musen i munnen….el ska jag säga målinriktat kankse 😛

      Sussie: 😛 Javisst är det en härlig mus 😉 Rut fått tag i! Beslutsångest är rätta ordet för hur hon ser ut där hon vankar som en äggsjuk höna. :mrgreen: Jasså det är tränaren som munhuggs med dig 😯 stackars dig Sussie 😉 Härligt för Micke att ha hitta sin jämnlike, men anar att det är lite 😯 el ja kanske mkt synd om dig när de två kommer ihopa 😉 men jag undrar, vad skulle han säga om att du tycker han är en go gubbe?! 😆

      Lise-Lott: Ja hon har verkligen ett makelimang med den där musen 🙂 Härligt ord förrästen, tror det är hundra år sedan jag hörde det sist. 😯 jo jag vet, matte är inte min starkaste gren 😆

      Gilla

  5. tänkte först skriva…det var en hårig mus…men tänkte sen att oj det låter ju helknasigt…men nu skrev jag det ändå…får skylla på att jag är lite trött..eller kanske inte så lite heller*S* Vilken beslutångest hon har tjejen…ingen av våra hemma hundar gömmer något…men cavalieren Zimba är en mästare på att gräva ner det mästa både i sängar, soffor…ja lite överallt där han tycker…..rätt Sött:)
    Kramen…Ps. Den andra mannen kan jag avslöja …är inget spännande alls…det är min ”kära” tränare…mentor…som tränar mig & Ymac…en go gubbe som har lika mycket skit för sig som Micke’Ler*

    Gilla

  6. Hon är då för go’ lilla Rut 😉 ”Råttan” som hon har hade Nos en också och den fick man ta bort med jämna mellanrum. Han visste inte heller hur han skulle göra med den för att få ha den ifred. Tyvärr begravdes den efter ett halvår då Nos bestämde att den fick ”dö” så ingen annan skulle kunna ta den. Nos och Rut är nog ganska lika varandra tror jag 😆 Tänk vad Rut ska bli glad när snön försvinner så hon slipper göra det 😛 Inte lätt att vara liten när det är så mycket snö.
    Kramiz

    Gilla

    • Renate: 😆 Jag har studerat Rut och hennes dobbis kompis Buster noga och faktum är att det är samma beteende bara olika storlek 😀 Förstår varför Ruthundar gick från terrier gruppen till pinscher *stava*
      Vi får se om Ruts mus överlever så länge som ett halvår…..hon vill verkligeb ha den i fred. Knappt att hon vill släppa den för en handfull med gottor ens. Och då är det kris för hon är en riktig godis knarkare 😆

      Gilla

  7. En sån där mus har Elsa oxå, fast en vit. Den är hennes favorit grej och för tillfället så ligger den nedgrävd ute i en snödriva bredvid ett tuggben. Den som spar hon har….!
    Vad läkert rummet blev. Jag älskar dessa toner och det har smittat över sig på junior. Han tyckte oxå rummet blev snyggt. Och lade till att han faktiskt kunde tänka sig den färgen i sitt rum. Där fick jag för att jag visade honom det! Suck!
    Hoppas allt är bra med er! Ha en fin helg!
    Kram

    Gilla

    • Janeth: 😆 ja nu fick du merjobb bara för detsamma 😉 Men det är inte så länge sedan junior fick vid gjort sitt rum, el hur? Så då behöver du inte gå igång med pensel och färg än 😉
      Den där musen är åtråvärd 😛 Alla hundars dröm kankse.Jag tror nästan Rut tror det är en bebis el nåt, hon håller så försiktigt, omän fast, men inget tuggande och slitande i den el så.
      Allt bra här förutom en envis igenkorkande förkylning
      Ha en härlig helg!
      Kram

      Gilla

  8. Haha, jag trodde först att hon hade fångat en riktig mus, en sak som min Sally inte har fattat att Gårdisar skall göra.
    På Fredag skall vi åka och titta på mini-Kanelhundar, ujuj vad spännande. Kommer vi att hitta våran..?

    PS. Jag försöker lägga till mig som följare på din blogg, men jag är nog för blond… Jag gör ett nytt försök, det funkar då inte så som på blogger har jag märkt 😉

    Gilla

    • Det ser rätt likt ut en mus faktiskt 😀 Jag hade glömt den, lite kul att läsa igenom gamla inlägg.

      Oh vad spännande att ni ska åka och kolla valpar! Ta med kameran så en annan också kan få uppleva lite bumbibjörnar ❤
      Är det en kennel ni ska till el en privatperson sk.?
      Gick det inte att prenumerera när du tryckte på prenumerations knappen?
      Kanske är något fel på den…….*me fix*

      Annars får vi bli vänner på Fb, där uppdateras bloggen på min sida!
      Att det inte funkar beror då absolut inte på den blonda hårfärgen 😛

      Gilla

Sjung ut!

