Rut & rutan


Rut har ju på senare tid visat osäkerhet inför momentet rutan, som tidigare var vår bästa ”gren” kan man säga. Men när då ställandet under inkallning lossnade, så smög sig tveksamheten in. I dag har jag backat hela vägen tillbaka, i princip. Jag har behållt hinten framåt men klickat direkt hon satt fart. Sen förlängde jag sträckan hela tiden så att hon var tvungen att springa lite närmre rutan för att få ett klick. Rutan idag såg inte ut som vanligt. Jag använde mig bara av två koner, fronten på rutan. En bit efter hade jag slungbollen gömd i snön. Min tanke var att hon inte ska fokusera så på själva rutan, utan mer på att springa in emellan två koner och hålla en god fart. Stanna kan hon ju. För tidigt eg att ropa hej, men det verkar som detta är modellen. I dag gick det fint som snus iaf 😀 Vi tränade även uppletande av vittringspinne. Tänkte att jag ska börja använda pinnarna i spåret, istället för snusburkar. Hon hittade fint och tog även upp pinnen *tjohohoo* Gör detta några gånger till, sen införlivar jag det i spåret så får vi se hur det går. Har idag anmält oss till en träningsgrupp för brukslydnad…om mailet skickades vill säga. Fattar mig inte riktigt på mailen här. 😦
Kanel har tränat ungefär samma saker som Rut idag, med varierande resultat. Rutan träningen för Kanel gick inte lika raskt fram som Ruts. Men Kanel verkar vara en filosof, så nästa gång är jag ganska säker på att hon kommer att lösa det. Apporten var ju länge vår stötesten….det har vänt totalt kan jag säga. Vi har nu det omvända ”problemet”, hon ÄGER apporten, den är hennes! Hon rusar fram i 190, daskar till den med tassen så den lättar från marken, tar den i munnen, jonglerar och sticker allt hon kan med apporten fastkilad i käftarna…..på alla håll utom mitt 😆 Hmmmm, alltså måste vinsten för att komma in med apporten till mig vara så mkt roligare och mer åtråvärd. Det har vi jobbat med idag. Kamp med slungbollen och så har vi gjort inkallningar med apporten. Så får vi se om länkandet med kastad apport kan fungera sen. Rätt kul ”problem” faktiskt med tanke på att det tagit ett halvår att få henne att ens hålla apporten i munnen 😆
Jag har tänkt att jag ska svara er på era kommentarer i samma textruta som ni har skrivit i. Skriver med kursiverad text, så det blir en tydligare skillnad. Anledningen är att även om jag svarar alla i tur ordning, så hamnar mina svar i en klump och det är bara med bästa vilja man kan ana vem svaret är menat till 😛 Nackdelen med att svara i kommentarsrutan måste då bli att ni inte får meddelande om nytt svar, eftersom detta då anses som redigering. Ni får helt enkelt gå in med jämna mellanrum och se om ni har fått svar. Utvärderar detta längre fram.
Kul att se att några varit aktiva i röstningen. Än så länge är det alternativ 2 som de flesta vill ha i bloggen, men hundträningen kommer inte långt efter. Familjelivet skiter vi i 😆
Ha det bäst alla!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

11 thoughts on “Rut & rutan

  1. Hej! Tack för kommentarerna i min blogg. Blir så glad när du skrivit några rader. Äntligen någon som förstod mitt låtval ”Greased Lightnin'”!!! Är själv dålig på att kommentera andras bloggar. Förlåt! men jag läser ofta. Grattis till årets lydnadshund RUT, ska bli skoj att läsa om er i Gårdshunden, öskar Tina & Viggo.

    Gilla

    • 😆 och lika glad blev jag när jag läste kommentaren från er!*ler* Man behöver inte skriva alltid, men nog är det skoj med en lite feedback på det som skrivits ibland. Vi bugar och bockar för gratulationerna, tycker också det ska bli spännande att se vad Maria lyckades få ut av min rotvälska :mrgreen: Än har jag inte fått något utdrag från intervjun. Håller på att försöka välja foto el ev försöka få Bengt att fota mig och Rut tillsammans i helgen, som kan vara med i artikeln.
      Greased lightning är bara så bäst! till er tycker jag…..Kanske jag förstår dig för att jag har en själv 😆 😉

      Gilla

  2. Tack för ditt inlägg i Bargifrågan ! Intressant detta med rutan förresten, plötsligt kan inte Hilma den – igen ( för tusende gången) supersvårt moment. Sedan kan hon den igen och sedan igen- inte……

    Gilla

    • Anette: Ja det är väl märkligt hur det går fram och tillbaka. Jag har tänkt att det är något som jag gör som ställer till det, men kanske är det ett moment där man behöver backa emellanåt med? Min tanke är att jag vill att Rut ska springa framåt och springa framåt tills annat sägs, dvs stanna. Det som har strulat nu är att hon springer en bit, sen vänder hon sig om och tittar på mig vad jag tycker om det om det. Så jag känner att hennes självständighet behöver muntras upp lite. Spåra tänkte jag göra för det tycker hon om och är duktig på….Vi får se hur det går. Spännande är det iaf och se om man hittar nyckeln, el rättare sagt NÄR man hittar nyckeln 😉 *optimist*

      Gilla

  3. Håller med dig om att problem är till för och lösa och det är när vi löser dom vi utvecklas i vår roll som hundtränare. Passa dig för hur du kedjar det bara…..Douglas och jag är ju ett prakt exempel på hur snabbt det kan gå fel 🙂
    Kan vi inte hitta en dag och träna…??
    Kramisar

    Gilla

    • Cecilia: Jag vet hur lätt det är att kedja fel, tro mig 😆 speciellt om man har en kvick tänkt hund. Jag ska jobba nu på torsdag & fredag, på lördag är jag nog med lite grand på Annikas kennelträff, men samtidigt kommer en internet kompis förbi. Hon hämtar valp i Skåne då så vi ska passa på att fika lite också. På måndag ska jag eg jobba, men Kanel ska ögonlysas på Malmödjursjukhus under förmiddagen. Om jag kan få byta arb.dag så skulle vi kanske kunna träna då. El blir hunden påverkad av ögonlysningen? Om jag inte kan byta arb.dag så kommer jag att vara ledig onsdag och torsdag. Jag kan meddela dig efter i morgon hur det ser ut 🙂

      Gilla

  4. Hm…har haft lite problem med att lämna kommentarer här…glömmde något…sen försvann allt..orkade inte skriva igen…”rodnar”
    Kuligt ”problem” du har med Kanel:) Skönt att allt går bra på jobb…håller tummarna att det går bra på måndag…Kramiz

    Gilla

    • Sussie: Det är väl störigt när man får hela kommentaren raderad 😦 Måndagen har varit, så jag har varit andra gången på nya jobbet idag *tummen upp* och det gick bra i dag också 🙂 Märkligt problem med Kanel, täk hon som inte ens ville titta på apporten innan 😆
      Kramen

      Gilla

  5. Men alltså är jag dum i huvet eller:)))
    Jag hittar inte vart man ska rösta…herregud…
    Jag ville ju rösta på bild 1 där du står o har Rut i famnen…ni är så fina o glada:))

    Kraam

    Gilla

    • Helena: Nä, det är inte du som är dum i huvet! Det är jag som var otydlig! 😆 Alltså omröstningen handlade inte alls om korten *nu skrattar jag igen* utan till hö är där en röst ruta ang vad man vill läsa om i bloggen 😛 Nu kom ju den meningen under fotot, så jag förstår att det blev lite tokigt….Stackars dig som har försökt och försökt :mrgreen:
      Kram

      Gilla

Sjung ut!

