Mycket blir det….


Klicka på bilden för att få en bättre look 😉 Jag har lagt ut en omröstning i kanten under almanackan, rösta gärna och var med och hjälp mig med bloggens innehåll, el iaf en del av den:) I morse körde jag kompis Nina m familj till Sturup, avresa till Egypten för hela ”lilla” familjen. Jörgen blir ju 50 på alla dag. Eftersom han tyvärr miste sin allt för unga syster samma dag förra året, tyckte de att detta var ett bra alternativ. Så han visste inte när el var det skulle bära av, förrän i morse. Ha det så bäst goa vänner, det är er så väl unnat!
Första dagen på nya arbetsplatsen gick jätte bra! Måste varit all tum hållning och positiva vibbar, nåt var det för det gick jättebra tycker jag. Tiden gick snabbt och roligt var det….Ska dit på torsdag och fredag också, längtar redan, även om jag känner mig rätt trött nu, men nöjd och glad 😛
I dag kom Hundtränarn med posten, den är bara så bra. Har hunnit lästa igenom första ”gästskrivaren” som är Jenny Wibäck (vovepedagogik.se). Där står mkt som jag känner att jag tänker likvärdigt med, vill dela med mig : ”Det ska vara roligt att träna hund är rubriken.En person som spontant plockar ur diskmaskinen på jobbet och under dagen får saklig information om att köksredskapen ligger på ”fel” ställe, kommer troligtvis att undvika att plocka ur diskmaskinen fler gånger. Om personen i fråga istället får uteslutande positiv feedback, trots att en del saker har hamnat lite fel, är chansen stor att denne plockar ur diskmaskinen fler gånger. Genom att mer tid spenderas i köket ökar chansen för att personen lär sig var de olika köksredskapen ska ligga. Således kan alltså effekten bli både att diskmaskinen plockas ur och att köksredskapen hamnar rätt- utan att någon har behövt påtala felen.” Visst är det kloka ord och ack så sanna. Boken är mkt läsvärd och Hundtränaren finns på facebook bla.
I kväll har Rut & Kanel gått vars en runda själva med mig. Jag har kryddat promenaden med lek och bus, samt lite matnyttig träning. Bl a sättande under gång, snabba ställanden nos mot näsa, leta godis i kanten och dragkamp. Kanel gillar att brottas, så det gjorde jag med henne, Rut tycker om att hoppa upp i famnen. Jag har förhoppningar om att kunna träna lite imorgon också….Kvällspromenaden var mest lek och stoj, men det är inte att förakta, tvärtom! Lek är nyckeln till mkt 😉
Eslövs kursen gick i dag in på sista versen, synd på sätt och vis, för det är ett jätte härligt gäng. Så mkt resurser det finns hos de olika individerna, hoppas att det ska gå bra för samtliga.
En sak som inte är klok, de av oss som är sjukskrivna, men blev utförsäkrade i dec : Om vi inte kan gå till arbetsprövningen så får vi en karensdag och om vi inte kan gå på en vecka så krävs det läkarintyg. Ta då mig tex som får 178 kr om dagen resa till och från arbetet 3-4 dagar i veckan ( 3 mil om dagen) en karensdag på det och ett läkarbesök på 120 kr…..Vem klarar sig på de pengarna? Man får ju betala för att komma ut och jobba, nån har fan inte tänkt här alltså. Det är ju sjuka människor som ska tränas till återgång i arbetet, ja jag fattar ingenting. Tycker bara det är taskigt och orättvist att man ska behandlas som en brottsling för att man blivit sjuk.
Så då blev det lite kräk i bloggen också :mrgreen:
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

14 thoughts on “Mycket blir det….

  1. Jag saknar Johan redan 😦
    Hoppas verkligen att dem får det skönt där nere!

    Vad roligt att du trivs på nya jobbet 😀

    Kram
    Mikaela & BLess

    Gilla

    • Han saknar dig också!Han sa i natt el morse att : Det är värst för Mikaela! när jag sa att han skulle försöka låta bli att sakna dig alldeles för mkt 😉 Skulle vilja försöka träffas någon dag!

      Kram

      Gilla

  2. Auuw vilken sötnos han är!
    Jag vill också träffas, men jag ska på mingel kväll imorgon (onsdag)
    Sedan börjar jag jobba i DK hela helgen, och sen åker jag till Sthlm till nästa lördag, så om du har lust att träffas på lovet när vi kommit hem efter stugan istället 🙂 Efter v 8, kommer allt lugna ner sig, och vi kan börja träna 😀
    KRamar

    Gilla

  3. haha!
    Nej det blir säkert bra !
    Jag går ju som sagt länge i skolan 😦 så hoppas att vi kan ha träningar på torsdagar då jag slutar ca 3. Eller på helgerna, Men snart blir det ljust och då kvittar det om det är kl 3 eller 7 haha 😀

    Kraamar från mig och Blessan :D<3

    Svar: Håller med, när det blir ljusare så kommer det att kännas som dygnet får fler timmar 😉 Då behöver man inte pussla lika mkt för att få ihopa det…..hoppas jag iaf 😆 *optimist*

    Kram

    Gilla

  4. Så sant som det var sagt! Jag skulle då aldrig gå i närheten av den diskmaskinen igen om jag fick höra alla fel. Bra exempel!
    Man kan fråga sig mer än en gång hur de som bestämmer i Sverige idag har tänkt sig att detta ska funka. Jag skulle vilja se Reinfeldt & co leva på existensminimum.
    Jag säger bara SUCK! när jag läser om dina vänners Egyptenresa. Jag vill oxå till värmen!
    Ha en skön kväll!
    Kram

    Svar: Jag gillade det exemplet eftersom jag själv gillar liknelser och gärna drar paraleller 😉 Varken Kanel el Rut gillar när man ”tillrättavisar” dem. Det är tom ”svårt” för dem med en utebliven belöning 😆 Ja det hade varit skönt att resa till värmen, hade vi haft råd skulle vi rest. Men vi väntar på sommaen och tar husvagnen 😉
    Det är för sorgligt med politiken kring de sjuka, ensamstående ska man ju vara glad att man inte är. Då hade det gått rent käpp åt h…..e.

    Kram

    Gilla

  5. Wow vilken härlig födelsedagspresent 🙂 Bättre än att köra lydnad i köket haha. Fast det är en sak man faktiskt ska tänka på för många glömmer bort att tänka så, ”det är ju bara en hund”. Ibland glömmer vi alla bort oss och tycker att dom ska ju fatta ändå även jag ibland. Det är bra att bli påmind om den positiva delen hela tiden för den är viktig för oss alla.
    Grattis till jobbet och det måste vara en skön känsla att faktiskt längta dit igen.
    Jag har vilat upp mig nu och ska förhoppningsvis 😆 vara pigg på lördag.
    Kramiz

    Svar: Ja, vila nu upp dig ordentligt Renate 😀 Jag är ju så pass ny i hundträning, så jag blir så överraskad och glad att de förstår vad vi vill! När jag själv knappt fattar det 😆
    Det ska bli kul att gå och jobba igen på trosdag…imorgon är det ju 🙄 Vad ska jag få lära mig då?!

    Kram

    Gilla

  6. Jag gillar dina liknelser =D Leken är A och O i hundträningen, man får mycket ”gratis” om man kan leka med sin hund och så mycket ROLIGARE för alla!! Passar på att svara på din fråga om storpudelvalpar. Runt 6-7st är väl det normala, men de kan få upp till 15st!! Meya är själv ur en 9 valps kull och pappan till hennes blivande valpar har gett två 10kullar….Så det kan bli måånga valpar! Vi hoppas på 4-5st 😉
    Vad roligt att det gick på första arbetsdagen! ❤ KRAMAR

    Svar: Visst blir det roligare när man leker, man kan leka fram mkt som kan användas. Oj då, ”risken” verkar överhängande för en stor kull, men eftersom du höll tummarna för mig i måndags, ska jag hålla tummarna för en kull på 4-5 st 😆
    Kramen ❤

    Gilla

Sjung ut!

