Träningen


Vill bara börja med en fin bild på Kaarma, a.k.a Shitten, från i går.
Träningen i går kändes fantastisk. Jag kände mig pigg och alert alltså var förutsättningarna de bästa. Tyvärr avslutades passet med att jag hade ont i knäet och hälsenorna. Tror jag har en inflammation som inte vill ge med sig där…
Hur som helst,så började jag med Rut. Fria följet är nu utdraget till 6 moment innan belöning och hon är jätte duktig. Går fortf lite för långt ut, men så pass bra och behåller pos. att jag ändå känner mig ganska nöjd. Vi är på rätt väg. Rutan tränade vi med både framåtsändande och dirigering från hö och vä. Targeten fick vara med både liggande och stående. Det gick jätte bra,får träna detta ute här hemma också, då med utlagd boll, gömd och synlig om vartannat så hon aldrig vet. Få se om hon kan få tillbaka sin förväntan, träningen i går bådar iaf gott.
Kanel behöver inte träna så mkt pos i ff, utan mer uthållighet. Kedjning av momenten är prio ett. Vi blev kommenderade i tvåoment. På Kanel valde jag ff och rutan. Lät henne vänta ganska länge innan hon fick springa in i rutan (så hon skulle vara riktigt laddad) och det funkade! Vi hade inte förtränat på den innan kommenderingen så eg hade jag inte räknat med resultat. Men det var ju en kul surprise. Brydde mig inte om att stanna henne, det kan hon ju,utan blev helt tok glad och sprang in i rutan med grandslam belöning 😀 Moment som jag då skulle kunna kedja nu, är ff, läggande u gång, apporten och fjärren, inte nödvändigtvis i den ordning. Då återstår faktiskt bara inkallning m ställande och rutan samt hopp ö hinder. Ställandet är en annan historia. Hon har för lågt tempo i inkallningen. Hur lösa det? Hon är skit snabb på visslings inkallning på promenad, tänker använda mig av det kombinerat med röst när hon är på väg och ha en fin ingång som avslutar det. Sen borde det kanske gå lättare att få upp tempot på träning/tävling?! Inte länka samman ställandet med inkallningen föränn hon har snabbt tempo utan träna separat. Använde mig i går av boll: Stannade direkt i nos mot näsa = bollen och kamp. Så fick jag fram hennes pang-i-backen lägganden så kanske det kan funka så här med? En av Z barnen var på träningen (Lottas son) med sin Nixon och han blev impad på Kanels fria följ. Jätte kul att höra!
Vet inte om det beror på att vi nu tränar inne,men jag tycker det ärlite väl mkt tjafs mellan hundarna somär där och tränar….Känns inte lika tryggt längre, jag är så rädd att Rut ska råka illa ut. När ljuset släktes av misstag i lokalen då jag tränade Kanel, så var jag jätte rädd att någon hund skulle komma bort till Rut, som satt uppbunden i beckmörker, så jag hade nästan hjärtklappning.
Jaja, inget hände men känns besvärligt att känna så iaf.
Åsa med Svante är också sugen på att börja på Viltspårskurs i mars…..Nu ska vi bara anmäla oss, men B ska övertygas om det nödvändiga att lägga ut ytterligare pengar på hunderiet 😉 Ev hänger Nina m. Buster & Mikaela m. Bless också på. Hade varit så kul 😀
I morgon är det träff med Black Trackarna,lite sök och fika står på programmet. Ska bli kul,hoppas det blir lite ”miljö” sök för det var så skoj. Cecilia med Perssonspojkarna kommer också, det ska bli så skoj att få träffa även dem. Vi har pratat till och från om att träna ihopa,men av olika anledningar har det inte blivit så. Och Lerina kommer, hon och Kanel fattade tycke för varandra sist sådet kan bli skoj att få busa loss lite.
Grattis också till L-kullen som fyller 2 år GRATTIS
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

11 thoughts on “Träningen

  1. Låter som en bra träning det där! Jag kör bara små korta pass när andan faller på. Har inte orkat organisera mig mera ännu… Det är så jäkla kallt här nu. Brr!
    Inte kul när man känner sig otrygg med de andra hundarna. Hopppas det löser sig! Kram

    Gilla

    • Ja det var en bra träning, kände mig nöjd hela vägen. Hoppas också att det löser sig för det är ingen kul känsla 😦
      Ja, hur kallt har ni det eg? Vi har väl en -3 grader, så det är väl nästan bikini väder el hur?! 😆

      Kram

      Gilla

    • Det blir skönt sen med en härlig vår och sommar efter att vi för en gångs skull fått ha riktig vinter! Om du visste hur skönt det är med ren vit snö och klar hög luft,när vi jämt har grått och regnigt över vintern 😀 Kommer det snö ena dagen och ställer till med trafik kaos 🙄 och nästa dag regnar det bort. Så detta är nice, men jag är en sommar människa 😉

      Kram

      Gilla

  2. Fina bilder på alla vovvarna igår. 🙂

    Vi vågade oss inte ner idag eftersom de utfärdade en massa varningar om vädret på radion i förmiddags. 😦 Hoppas att ni hade trevligt idag och att vi kan vara med en annan gång! Hade varit väldigt roligt att träffa er alla!
    Kramar

    Gilla

  3. Det verkar som de gick riktigt bra…bra jobbat.
    Fast jobbigt med knät o hälsenorna…usch. Det är ju så trist att man blir så efter lite hundträning:(
    Förstår mkt väl att du blev lite orolig där inne för Rut..jag har oxå känt så med mina ibland när man inte riktigt vet vad hundarna gör.
    När jag var på viltspårsträffen med Hilma var jag ganska rädd (måste erkännas här)..de var en massa jägare där med sina hundar som var så ”tuffa”.
    Där stod vi som bara ville träna på skoj o inte blodigt allvar….
    Viltspårskurs är ju helt klart roligt om ni ska gå!!!
    Ni kanske inte har en massa macho hussar som har tuffa hundar som ska gå den:)))
    Det ska ju vara kul att träna med hund.
    Ha de bra o kram från norr

    Gilla

    • Upp som en sol och ner som en pannkaka, i dag gick Ruts träning inte alls bra. Hon gav ett osäkert och lågt intryck…. 😦 Ska skriva det i anmälnings talongen ”Inga matchomän med jakt hundar” 😆 Visst ska det vara kul att träna med hund,och det är det ju för det mesta som tur är 😀

      Kram

      Gilla

  4. Startar hon snabbt på inkallning? isåfall, kan du ha belöning som kastas bakom dig, extern belöning bakom dig.

    När vi kommer igång igen så ska jag prova ditt rutan tips!

    Gilla

    • Ja, hon startar direkt men är sen inte så snabb. Jag har tränat upp hastigheten tidigare med kastad boll bakom mig, men när vi sen började med ställandet så har hon gått tillbaka till gamla mönster kan man säga. Jag måste komma på ett sätt för henne att känna ett stort värde i ställandet, så hon liksom längtar efter det och därför har snabbheten med. Det är spännande med hur man ska klura ut vilka knappar man ska trycka på! Var inne och kollade på dina duktiga hjälpare. Inte utan man blir inspirerad! Teta du rutan, alla tips är bra, sen får man sortera och fortsätta med det som passar ens hund (och en själv) bäst! 😉

      Gilla

  5. Pingback: 2010 in review « Another Blågg

Sjung ut!

