Tingsryd, Here we come!!!!

Dessa hundar åker på söndag till Tingsryd för att tävla lydnad.
För dom alla är det i första hand en nyttig träningsdag.
För tre av dom gäller att dom kan prestera toppresultat.
För tre av dom gäller att vi ska se vad deras förare har lärt sig.
För alla gäller att vi ska ha kul. Så ser det ut på Team Jeas hemsida i dag…vilket gett fjärilar i magen på en del, bla Rut *s*. Träningen igår gick tyvärr inte så bra….Vill du läsa utvärderingen så kommer den här:

har inte haft tid att träna innan i veckan, så jag använde träningen idag till att sätta inkallning och hopp.

Inkallning: Funkar ibland, ibland inte. Hon reser sig, tar ett par steg, sen sätter hon sig igen. Hon som har haft en så god fart innan*s* Efter tips från Bitte körde jag med boll när hon började sacka. Jag gjorde även lite budföring med Nette till hjälp och då var det riktig fräs. Tränar några inkallningar imorgon, sen får det vara tills på söndag.Men jag tycker nog att hela Rut är lite märklig…hon skäller i fönstret, sackar i linförigheten (ja, ni läste rätt), börjar stanna innan kommando både i plägget och ställandet. Hon har nog blivit vilse *s*

Hopp: Det gick ju jättebra!

Pligg: Kanon

Linförigheten: Hon går på rätt ställe!!!! Alltså har hon ett mindre behov av att ligga på

Ja, nu blir det riktigt spännande i Tingsryd, anything can happen!!!*s*
************JEA*********
Vad gäller inkallningen:
Rut stannar upp därför att hon förväntar sig sågn signal från dej. Jag såg själv ett par ggr och påpekade oxå att du helt i onödan hjälpte henne med kropp och händer när du tränade lite löst med henne, som xvis i budföringen. Men när du blir kommenderad eller gör det tävlingsmässigt så står du som en staty, och då tycker Rut att nånting fattas.
Jag tycker nästan det liknar resultatet av en felaktig inlärning av klass2inkallning.
Att köra med boll när hon börjar sacka är ett jättebra sätt att lära henne sacka. Du skulle lika gärna ha kunnat klicka henne när hon sackade. Hon skulle då kommit som ett jehu för att hämta godis, men vad har hon lärt sig?
Så gjorde inte Bitte, hon tog fram bollen medans Cirkus fortfarande hade god fart, hon förekom alltså sackandet, och hon belönade hos sig genom att kasta bollen bakåt. Hon belönade alltså god fart.
Sen förstår jag inte problemet riktigt. Den enda lösningen som leder nånstans är att hon helt av sig själv väljer att komma till dej direkt och i god fart, och då ska hon ha belöningen hos dej, och inte nån annan stans. Därför måste du se till att hon lyckas med detta, och det såg jag dej göra minst 25 ggr, näligen att du kortade ner distansen. Du körde 10 steg, och allt funkade precis som det skulle. Men pöstligt var du inte nöjd med detta utan var uppe i full sträcka, hade problemen tilbaka och for huvudstupa in i nya lösningar.
Resultatet av en träning ska man inte förvänta sig UNDER träningen, resultatet är en FÖLJD av träningen. Om du hade nöjt dej med dom kortare och lyckade inkallningarna och varit noga med ditt eget kroppsspråk så hade förutsättningara för en lyckad inkallning i Tlyd varit som srörst, då hade nämligen inlärningseffekten hunnit sjunka in.
Nu ska du i Tlyd inte sikta för högt, utan ge henne dom hjälper hon förväntar sig, och ta dom neddrag som detta eventuellt ger. Stannar hon upp så att du får kalla igen så blir det ju inte noll, utan 6-7 om allt annat är felfritt.
*********Anki********

Ja, jag var kanske dum som gick i förväg lite snabbt. Men nu tränar jag korta inkallningar idag med nykokt lever som belöning och inga hjälper. Ska se över mitt kropps språk och försöka låta bli att hjälpa henne onödigt mkt. Vilket är lite svårt för mig, som du vet. Jag är klart medveten om att det är något med mg iaf, eftersom detta har funkat bra innan. Tonen, kroppsspråket kanske tom en kombination. Skriver ikväll hur det gick.
******JEA*****
Absolut inte dum, det vore det sista. Men du är överambitiös pga din tävlingsinstinkt, du gasar på i rallykurvan för att komma först i mål, o ibland blir det ett besök i naturen. Du ville till varje pris ha det att funka i går kväll för att kunna sova lugnt, och glömde eller förträngde att inlärning är en mognadsprocess.
Detta är en lärorik diskussion för många, det har redan varit 8 TJanare o läst igenom, och det är ju meningen med utvärderingarna.
Därför lägger jag till detta:
Jag hade en baktanke med upplägget igår, som jag inte kunde avslöja: Jag tänkte att om du gör en hel massa inkallningar som lyckas så kommer DU att påverkas, så att du var övertygad när du ska kalla in i Tingsryd, och därmed ge Rut rätt signaler. Så lydig som Rut är så är hon mycket observant och signalkänslig, så nu gäller det att ordna anletsdrag och händer o fötter. Prova om du tränar inkallningar att blunda när du kallar in, ett knep som fick min lenka att funka. Hon funkade även med solglasögon (på mig…), men det der ju tossigt ut i ett ridhus i februari.Jag kör just nu dubbla bloggar, kolla gärna in min andra blogg (skriver samma i båda) och lämna din synpunkt på vilken som utseende mässigt el funktionsmäsigt du tycker verkar bäst, tack! Själv känner jag mig något ambivalent*s*

One thought on “Tingsryd, Here we come!!!!

Sjung ut!

